اپل یک زبان برنامه نویسی منبع باز جدید راه اندازی کرده است

اپل یک زبان برنامه نویسی منبع باز جدید راه اندازی کرده است. اپل می خواهد با زبان PKL که pickle تلفظ می شود، پیکربندی را آسان و مقیاس پذیر کند. به این امید که استرس را از “کارهای پیکربندی کوچک تا بزرگ، ساده تا پیچیده، موقت تا تکراری” بردارد. در 1 فوریه 2024 در نسخه 0.25 راه اندازی شد. تیم غول فناوری یک “تور سریع” از زبان را در یک پست متنی در وب سایت مستندسازی Pkl ارائه کرده است.

در آن تور، Pkl بر اساس یک ساختار ارزش کلیدی طراحی شده است. به شیوه ای شبیه به JSON، به جای دستورالعمل های ضروری مانند بسیاری از زبان های برنامه نویسی سنتی دیگر، اپل Pkl را برای تخصص در پیکربندی، همراه با چند کیفیت زندگی منظم طراحی کرده است. ویژگی های Pkl از لیست‌های دارایی JSON، XML و YAML در هنگام راه‌اندازی برای تولید فایل‌های پیکربندی استاتیک پشتیبانی می‌کند.

به طور خاص، تیم اپل می‌خواهد «زمانی که پیکربندی پیچیده می‌شود» به کمبودها رسیدگی کند و فرمت‌هایی را که به حدی ارتقا می‌یابند که خودشان «تقریباً به زبان برنامه‌نویسی تبدیل می‌شوند» را ساده‌سازی کنند.

Pkl چیست

اپل یک زبان برنامه نویسی منبع باز جدید راه اندازی کرده است. این زبان Pkl نام دارد. اپل اعلام کرد: ما بسیار خرسندیم که اولین نسخه منبع باز Pkl (تلفظ Pickle)، یک زبان برنامه نویسی برای تولید پیکربندی را اعلام کنیم. این از آپدیت‌های اپل است.

پیکربندی

هنگامی که به پیکربندی فکر می کنید، معمولاً به زبان های ثابت مانند JSON، YAML یا Property Lists فکر می کنید. در حالی که این زبان ها شایستگی های خاص خود را دارند، اما زمانی که پیکربندی پیچیدگی بیشتری پیدا می کند، کوتاه می آیند. به عنوان مثال، عدم بیان آنها به این معنی است که کد اغلب تکرار می شود. علاوه بر این، ایجاد خطاهای پیکربندی آسان است، زیرا این فرمت ها هیچ گونه اعتبارسنجی از خود ارائه نمی دهند.

محافظت در برابر خطا

برای رفع این کاستی‌ها، گاهی اوقات قالب‌ها با ابزارهای جانبی که منطق خاصی را اضافه می‌کنند، تقویت می‌شوند. بنابراین ویژگی خاصی معرفی شده است که نحوه حل و فصل مراجع و ادغام اشیاء را با یکدیگر درک می کند. از طرف دیگر، نیاز به محافظت در برابر خطاهای اعتبارسنجی وجود دارد، بنابراین روش جدیدی برای تأیید یک مقدار پیکربندی در برابر یک نوع مورد انتظار ایجاد شده است. خیلی زود، این فرمت ها تقریباً تبدیل به زبان های برنامه نویسی می شوند، اما به سختی درک می شوند و نوشتن آنها سخت است.

زبان همه منظوره

در طرف دیگر طیف، یک زبان همه منظوره ممکن است به جای آن استفاده شود. زبان‌هایی مانند Kotlin، Ruby یا JavaScript مبنایی برای DSLهایی هستند که داده‌های پیکربندی را تولید می‌کنند. در حالی که این زبان ها فوق العاده قدرتمند هستند. استفاده از آنها برای توصیف پیکربندی دشوار است، زیرا آنها حول تعریف و اعتبارسنجی داده ها نیستند. علاوه بر این، این DSL ها تمایل دارند به اکوسیستم های خودشان گره بخورند. استفاده از Kotlin DSL به عنوان لایه پیکربندی برای برنامه ای که در Go نوشته شده است، کار سختی است. Pkl پیکربندی به بهترین وجه به عنوان ترکیبی بین یک زبان ثابت و یک زبان برنامه نویسی همه منظوره بیان می شود. هنگام نوشتن Pkl، می‌توانید از ویژگی‌های زبانی مورد انتظار مانند کلاس‌ها، توابع، شرطی‌ها و حلقه‌ها استفاده کنید. می توانید لایه های انتزاعی بسازید و با ایجاد بسته ها و انتشار آنها، کد را به اشتراک بگذارید.

بیشتر بدانید

با این حال، Pkl می‌خواهد چیزی بیش از یک دست یاری در خط لوله پیکربندی شما باشد. ادعا می‌کند که Pkl می‌تواند به‌عنوان یک کتابخانه پیکربندی «ایمن، آسان و لذت‌بخش» باشد. اگرچه تنها چهار روز از انتشار نسخه اول Pkl می گذرد، اما در زمان نگارش این مقاله، پشتیبانی از زبان برای Java، Kotlin، Swift و Go در دسترس است.

بهترین‌های هر دو دنیا

اپل می‌گوید که Pkl «بهترین‌های هر دو دنیا» را می‌گیرد. به دنبال «ارائه زبانی است که خواندن و نوشتن ساده باشد، اما با قابلیت‌های وام‌گرفته‌شده از زبان‌های همه‌منظوره تقویت شده باشد». اپل می‌گوید که نوشتن Pkl به کدنویس‌ها این امکان را می‌دهد که از ویژگی‌های زبانی مورد انتظار مانند کلاس‌ها، توابع، شرطی‌ها و حلقه‌ها استفاده کنند. لایه‌های انتزاعی بسازند و با ایجاد بسته‌ها و انتشار آن‌ها، کد را به اشتراک بگذارند.

اهداف Pkl

اپل می گوید Pkl سه هدف کلی دارد:

  • برای تامین ایمنی با گرفتن خطاهای اعتبارسنجی قبل از استقرار.
  • برای مقیاس‌بندی موارد استفاده از ساده به پیچیده.
  • برای نوشتن لذت بخش، با بهترین ادغام های IDE در کلاس.

Pkl همچنین با پشتیبانی از ویرایشگر “بهترین در کلاس” ارائه می شود که کاربران را در فرآیند پر کردن داده های پیکربندی و همچنین ارائه بازخورد راهنمایی می کند. اپل می‌گوید کاربران علاقه‌مند باید نگاهی به آموزش Pkl بیاندازند یا با دانلود Pkl’s CLI آن را به صورت محلی امتحان کنند.

به راحتی می توان فراموش کرد که اپل در پشت صحنه کارهای باورنکردنی انجام می دهد تا امکان کدنویسی را فراهم کند. بارزترین مثال این شرکت برنامه Xcode است، ابزار قدرتمندی که می توان از آن برای ساخت اپلیکیشن در آیفون، آیپد و مک استفاده کرد. اپل یک زبان برنامه نویسی منبع باز جدید راه اندازی کرده است. و شایعات حاکی از آن است که اپل در حال برنامه ریزی برای معرفی هوش مصنوعی قدرتمند به ۱۸iOS و فراتر از آن است، احتمالاً با بهبود Xcode.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *