6 نکته کلیدی در مورد پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 1

امروز در رایانیوز می خواهیم به 6 نکته کلیدی در مورد پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 1 بپردازیم. کوالکام اسنپدراگون 8 نسل 1 را معرفی کرده است. این چیپست دنباله‌ای از سری اسنپدراگون 888 و سیلیکون پرچم‌دار خود برای سال 2022 است. این چیپست علاوه بر نام جدید، چیزهای دیگری نیز برای آن در نظر گرفته است. اما نکات برجسته و قابل توجه در مورد پردازنده جدید کوالکام چیست؟ ما شما را با شش نکته در مورد Snapdragon 8 Gen 1 آشنا کرده ایم که ارزش دانستن دارد. با تیم رایانیتا در ادامه مقاله 6 نکته کلیدی در مورد پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 1 همراه باشید.

1- اولین اسنپدراگون SoC با هسته های CPU Armv9

پردازنده جدید کوالکام اولین پردازنده این شرکت است که هسته های CPU Armv9 را ارائه می دهد. بله، این چیپست دارای یک Cortex-X2 با کلاک 3 گیگاهرتز، سه هسته Cortex-A710 و چهار هسته Cortex-A510 است. هسته دوم به ویژه اولین ارتقا هسته کوچک پس از اسنپدراگون 845 است که پرچمداران سال 2018 را تامین می کرد. بنابراین برای کارهای ساده انتظار افزایش قدرت و کارایی داشته باشید.

1-اولین-اسنپدراگون-SoC-با-هسته-های-CPU-Armv9

در مجموع، کوالکام می‌گوید که می‌توانید انتظار یک CPU با 20 درصد سرعت بیشتر داشته باشید. تا 30 درصد صرفه‌جویی در مصرف انرژی را داشته باشید. سخت‌افزار جدید و معماری Armv9 همچنین قابلیت‌های یادگیری ماشینی بسیار سریع‌تری را امکان‌پذیر می‌سازد. این شرکت ادعا می‌کند که موتور هوش مصنوعی آن نسبت به نسل گذشته چهار برابر افزایش یافته است.

2- دارای چند قطعه تصویربرداری چشمگیر

پردازنده‌های پرچم‌دار اسنپدراگون برای ارائه قابلیت‌های دوربین پیشرو در کلاس خود شهرت زیادی دارند. اسنپدراگون 8 نسل 1 همچنان گرما را در این زمینه به ارمغان می‌آورد. در واقع، طراح تراشه می‌گوید این ممکن است بزرگ‌ ترین تغییری باشد که آن‌ها با نام تجاری جدید Snapdragon Sight ایجاد کرده‌اند.

در مورد مشخصات و ویژگی‌های واقعی، ما یک ISP 18 بیتی داریم که سرعت 3.2 گیگاپیکسل در ثانیه را به همراه ویژگی اصلی ضبط 8K/30fps در HDR ارائه می‌کند. عملکرد پشت سر هم با پردازشگر جدید، با توانایی گرفتن 240 عکس 12 مگاپیکسلی در ثانیه و 30 فریم پردازش تصویر چند فریم افزایش قابل توجهی پیدا می کند. مورد دوم می تواند برای حالت های شب حتی بهتر، HDR، پاک کردن اشیا و موارد دیگر در سال 2022 کلیدی باشد.

به‌روزرسانی‌های مرتبط با دوربین به همین جا ختم نمی‌شود. زیرا ما همچنین شاهد تصحیح انحراف رنگی برای دوربین‌های فوق عریض، پشتیبانی از تک دوربین تا حداکثر 200 مگاپیکسل، قابلیت‌های دوربین سه‌گانه 36 مگاپیکسلی و وضوح تصویر فوق‌العاده برای زوم بهتر هنگام ضبط ویدیو هستیم.


طول عمر باتری یکی از اصلی ترین دغدغه های هر کاربری است. پیشنهاد می کنیم جهت آشنایی با ترفندهایی چند در این زمینه مقاله زیر را حتما مطالعه نمایید.


3- تقویت بازی

پردازنده‌های پرچمدار اسنپدراگون به دلیل مجموعه ویژگی‌ها و اعتبار عملکرد پردازنده گرافیکی Adreno، همیشه برای گیمرهای اندرویدی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. کوالکام رقابت سختی با اولین پردازنده اگزینوس سامسونگ مجهز به AMD و Dimensity 9000 SoC خواهد داشت. اما اسنپدراگون جدید هنوز مقداری گرما به همراه دارد.

کوالکام می‌گوید که می‌توانید انتظار افزایش 30 درصدی گرافیکی یا 25 درصد صرفه‌جویی در مصرف انرژی را نسبت به سری اسنپدراگون 888 داشته باشید. همچنین نوید عملکرد Vulkan را تا 60 درصد سریع‌تر برای بازی‌های سه بعدی پیشرفته و شبیه‌سازهای سخت‌گیر می‌دهد.

این شرکت همچنین موتور حرکتی Adreno Frame Motion Engine را نیز ارائه می‌کند. که به نظر می‌رسد برداشت خود کوالکام از درون‌یابی فریم باشد. به طور دقیق تر، می گوید که می توانید انتظار دو برابر نرخ فریم در همان سطح توان یا همان نرخ فریم را با کاهش 50 درصدی قدرت داشته باشید. ما قبلا شاهد بودیم که OEM هایی مانند OnePlus راه حل های MEMC را پیاده سازی کرده اند. بنابراین این می تواند در را برای عملکردهای مشابه در دستگاه های برند های دیگر باز کند.

از دیگر ویژگی‌های قابل توجه در جلوی بصری می‌توان به پشتیبانی از Unreal Engine 5، رندر حجمی، سایه‌زنی با نرخ متغیر بهبودیافته و پشتیبانی از نرخ تازه‌سازی 144 هرتز در وضوح QHD+ اشاره کرد.

4- کمک به مبارزه با نمایشگر

یکی از ویژگی های اسنپدراگون 8 نسل 1 زیر رادار، پردازشگر سیگنال تصویر اضافی در مرکز سنجش همیشه روشن است. این ISP یک مورد استفاده نسبتا جالب را امکان پذیر می کند. می توان از آن برای جلوگیری از نگاه کردن شخصی به صفحه نمایش شما از بالای شانه شما استفاده کرد.

این اولین باری نیست که ویژگی‌ای را برای مبارزه با نگاه کردن به صفحه نمایش در تلفن همراه می‌بینیم. زیرا تلفن‌های اندرویدی با مارک بلک بری قبلا ویژگی Privacy Shade را ارائه می‌کردند. اما برداشت کوالکام می‌تواند به فناوری ضد نگاه کردن به دستگاه‌های بیشتری کمک کند. ISP که این قابلیت را تامین می کند می تواند برای باز کردن قفل با چهره نیز استفاده شود.

5- سرعت سلولی بسیار سریع تر

کوالکام پیشرو در فضای 5G است. بنابراین جای تعجب نیست که بشنویم که آخرین پردازنده پرچمدار اندروید آن در اینجا نیز ارتقا یافته است. چیپست جدید توسط مودم X65 که در اوایل سال جاری معرفی شد. با سرعت 10 گیگابیت در ثانیه و ویژگی های 3GPP Release 16 قدرت می گیرد. در مقام مقایسه، اسنپدراگون 888 با سرعت 7.5 گیگابیت بر ثانیه بالاتر می رود. نه اینکه در هر دو مورد این سرعت ها را در استفاده واقعی مشاهده کنید.

از نظر سایر گزینه های اتصال، اسنپدراگون 8 نسل 1 همچنین از فناوری بی سیم Wi-Fi 6E، بلوتوث 5.2 و Snapdragon Sound بهره می برد.


تبلت نوکیا T20 اخیرا در هند به عنوان اولین تبلت آموزشی معرفی شد. جهت مطالعه بیشتر در این مورد سری به مقاله زیر بزنید.


6- اولین گوشی های اسنپدراگون 8 نسل 1 امسال عرضه می شوند!

پردازنده های پرچمدار اسنپدراگون کوالکام به طور سنتی در سه ماهه پس از رونمایی یعنی سه ماهه اول سال آینده وارد گوشی های تجاری می شوند. این موضوع سال گذشته تغییر کرد. زیرا اولین گوشی‌های اسنپدراگون 888 چند هفته بعد مانند Mi 11 در چین عرضه شدند. به نظر می‌رسد که ما در زمان مشابهی برای بازاریابی مجدد هستیم. زیرا کوالکام می‌گوید اولین گوشی‌های دارای چیپست قبل از پایان سال وارد بازار خواهند شد.

در مورد تولیدکنندگان خاص اندروید، بلک شارک، آنر، ایکو، موتورولا، نوبیا، وان پلاس، اوپو، ریلمی، شارپ، سونی، ویوو، شیائومی و زد تی ای همگی به کوالکام اجازه دادند نام آن ها را به صورت عمومی حذف کند. بنابراین منطقی است که برندهای بیشتری مانند سامسونگ از چیپست در سال 2022 پشتیبانی خواهند کرد.

اشتراک گذاری

یه مهندس کامپیوتر کنجکاوم از دانشگاه تهران. استراتژیست محتوا و تدوینگر و گوینده کلا دستی به هنر دارم. | مرا عهدیست با شادی که شادی آن من باشد، مرا قولیست با جانان که جانان جان من باشد، به خط خویشتن فرمان به دستم داد آن سلطان، که تا تختست و تا بختست او سلطان من باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *