قابلیت DirectStorage در ویندوز ۱۱ و بهبود عملکرد سیستم

امروز در رایانیوز می خواهیم به قابلیت DirectStorage در ویندوز ۱۱ و بهبود عملکرد سیستم بپردازیم. در گذشته، بازی ها چندان پیچیده نبودند. گرافیک نسبتا بالایی نداشتند. سطوح قابل بازی نسبتا کوچک، شخصیت ها اندک و بافت ساده بودند. با گذشت سال ها، بازی ها پیشرفت چشمگیری داشته است. از دنیای بازگسترده تا شخصیت های بسیار دقیق، بازی ها اغلب می توانند عکاسی واقعی باشند. اما همه این نوآوری ها هزینه دارد.

بازی های مدرن به ده ها گیگابایت داده نیاز دارند تا آن شخصیت ها و محیط های زیبا را ارائه دهند. اما برخی از ابزارهایی که توسعه دهندگان بازی استفاده می کنند برای مدیریت حجم عظیمی از داده ها ساخته نشده اند و یک تنگنای عملکرد ایجاد می کنند. دقیقنا اینجاست که مایکروسافت DirectStorage وارد می شود.

خب خبر خوب برای گیمرهای رایانه ای ویژگی جدید مایکروسافت که وعده بارگذاری فوری بازی ها را می دهد. به ویندوز 11 افزوده می گردد. این ویژگی DirectStorage نامیده می شود. به گونه ای طراحی شده است که از درایو ذخیره سازی NVME SSD رایانه برای تسریع زمان بارگذاری استفاده کند. با تیم رایانیتا در ادامه خبر افزودن قابلیت DirectStorage در ویندوز ۱۱ و بهبود عملکرد سیستم همراه باشید.

علت نیاز به مایکروسافت DirectStorage

قبل از بحث در مورد DirectStorage، اجازه دهید نحوه عملکرد روش های جاری جریان داده را ببینیم. وقتی بازی را راه اندازی می کنید. به داده هایی مانند بافت، مدل شخصیت و صدا نیاز دارد تا روی صفحه نمایش داده شود. این داده ها مانند یک هارد دیسک در یک دستگاه ذخیره سازی ذخیره می شوند. بازی این داده ها را از طریق ابزارهای نرم افزاری که به عنوان رابط برنامه نویسی برنامه (API) شناخته می شوند، درخواست می کند.

پس از اینکه بازی داده ها را از طریق API درخواست کرد. داده ها را از دستگاه ذخیره می کند و قبل از انتقال به GPU برای ارائه، آن ها را در RAM سیستم قرار می دهد. هنگامی که یک بازی را بارگیری می کنید. تمام داده ها فشرده می شوند تا جایی که می توانید ذخیره کنید. اما پردازنده های گرافیکی نمی توانند از داده های فشرده استفاده کنند. بنابراین، باید از حالت فشرده خارج شود.

علت-نیاز-به-مایکروسافت-DirectStorage

هنگامی که داده ها در RAM هستند. برای رفع فشار به CPU می روند. پس از فشرده سازی، داده هایی که بازی درخواست کرده است در VRAM GPU کپی می شود. GPU این داده ها را به گرافیک زیبایی تبدیل می کند که در صفحه نمایش می بینیم. این روش جریان دو اشکال عمده دارد.

  1. زمان زیاد فشرده سازی داده ها: این امر نه تنها باعث افزایش زمان بارگذاری بازی می شود. بلکه باعث می شود CPU برای کارهای دیگر نیز در دسترس نباشد. از آنجا که CPU در اکثر مواقع از حالت فشرده سازی خارج است. نمی تواند با خواسته های GPU مطابقت داشته باشد. در نتیجه نرخ فریم پایین تری ایجاد می شود.
  2. عدم استفاده کامل API های ذخیره سازی از مزایای سخت افزار ذخیره سازی مدرن: API ها فقط برای پخش مقدار محدودی از داده ها نوشته شده اند.

نحوه کار مایکروسافت DirectStorage

مایکروسافت DirectStorage مجموعه ای از API های ذخیره سازی است. هدف آن ها رفع هرگونه مشکل در API های فعلی است. وقتی توسعه دهنده از API های DirectStorage برای درخواست داده از دستگاه ذخیره سازی استفاده می کند. این فرایند تقریبا یکسان است و دو تفاوت عمده دارد.

  1. پس از کپی کردن داده ها در RAM، هیچ روال رفع فشار CPU وجود ندارد. داده ها در CPU کپی نشده و از حالت فشرده خارج می شوند. برخلاف API های قدیمی، داده های فشرده مستقیما به GPU ارسال می شوند.
  2. API ها از سخت افزار فوق سریع NVMe SSD نهایت استفاده را می برند. DirectStorage برای کار به SSD NVMe نیاز دارد. زیرا SSD های NVMe پهنای باند تصاعدی بالاتری نسبت به هارد دیسک های مکانیکی دارند. DirectStorage از پهنای باند کامل این SSD ها که به ترتیب GB/s است استفاده می کند تا داده های زیادی را به طور همزمان بخواند. این برخلاف API های قدیمی است که داده ها را به آرامی و به ترتیب MB/s می خوانند.

در نتیجه پردازنه های گرافیکی داده های فشرده شده زیادی را بطور همزمان دریافت می کنند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که داده ها را برای پردازش گرافیکی از حالت فشرده خارج کنید.


موضوعی که این روز ها سر و صدای بسیاری ایجاد کرده طرح صیانت فضای مجازی است. حواشی های بسیاری با خود به همراه داشته است. پیشنهاد می کنیم جهت مطالعه برخی از اصلی ترین حواشی های این طرح خبر زیر را حتما مطالعه نمایید.


نحوه بهبود بخشی بازی توسط DirectStorage

از آنجایی که DirectStorage اطلاعات گرافیکی GPU شما را به طرز باورنکردنی سریع ارائه می دهد. می تواند تجربه بازی شما را متحول کند. در ابتدا، اگر توسعه دهندگان بازی های خود را با DirectStorage بسازند. زمان بارگذاری بازی ها تقریبا فوری خواهد بود. بنابراین، لازم نیست منتظر بمانید تا روی صفحه بارگذاری طولانی بنشینید تا به بازی مورد علاقه خود بروید.

زیرا DirectStorage CPU را برای انجام کارهای دیگر آزاد می کند، عملکرد را افزایش می دهد. به عبارت دیگر، حتی اگر سخت افزار خود را ارتقا نداده باشید، نرخ فریم بهتری خواهید داشت. سرانجام، با DirectStorage، بازی ها دارای جهان گسترده تر و پیچیده تر با حداقل بافت ظاهر می شوند. این به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا نسل بعدی بازی ها را بدون محدود کردن دید خلاق خود به دلیل نگرانی از جریان داده بسازند.

اشتراک گذاری

یه مهندس کامپیوتر کنجکاوم از دانشگاه تهران. استراتژیست محتوا و تدوینگر و گوینده کلا دستی به هنر دارم. | مرا عهدیست با شادی که شادی آن من باشد، مرا قولیست با جانان که جانان جان من باشد، به خط خویشتن فرمان به دستم داد آن سلطان، که تا تختست و تا بختست او سلطان من باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *