طرح صیانت از حقوق کاربران و حواشی آن

امروز در رایانیتا می خواهیم به خبر پر حواشی طرح صیانت از حقوق کاربران و حواشی آن بپردازیم. موضوعی که در چند روز اخیر بسیار بحث ان داغ است. بسیار از سوی افراد متفاوت به ان پرداخته می شود طرح صیانت از حقوق کاربران است. که به تازه با 121 رای موافق در مجلس شورای اسلامی اصل 85 شد. در ادامه این خبر می خواهیم کمی بیشتر به این طرح و حواشی آن که بسیار در میان کاربران فضای مجازی، کسب و کارهای آنلاین و… داغ است بپردازیم. با تیم رایانیتا در ادامه خبر طرح صیانت از حقوق کاربران و حواشی آن همراه باشید.

هدف اصلی طرح صیانت

هدف اصلی این قانون صیانت از کرامت اشخاص موضوع داده‌ها از راه‌ و روش های زیر است.

  1. تبیین حقوق اشخاص موضوع داده‌ها، به‌ویژه در تعامل با سایر حق‌های مشروع
  2. ضابطه‌مندی فرایند پردازش داده‌های شخصی
  3.  مسئولیت‌پذیری پردازش
  4. هم‌افزایی امور تنظیمی و نظارتی پردازش
  5. جبران‌پذیری زیان‌ها و آسیب‌های پردازش

منظور از پردازش در لیست بالا هر نوع عملیات دستی یا خودکار بر داده‌های شخصی از قبیل گردآوری، نگهداری، جداسازی، تغییر، تجزیه‌ و تحلیل، طبقه‌بندی، ساختاربندی، ذخیره‌سازی، اشتراک‌گذاری و … می باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و طرح صیانت

محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد:

آخرین پیش نویس منتشر شده از طرح صیانت، نه تنها نظامی را برای حکمرانی سایبری کشور ایجاد نخواهد کرد. بلکه نظام حکمرانی فضای حقیقی کشور را نیز تضعیف خواهد کرد. همچنین جهرمی طی انتشار مطلبی در کانال تلگرامی خود به برخی از سوالات پرتکرار در مورد مصوبه مجلس توضیحاتی را منتشر کرد.

چه قانونی تصویب شد؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی، ضرورت طرح صیانت از حقوق کاربران و حمایت از خدمات پایه شبکه‌ملی اطلاعات را تایید و حق تصمیم گیری خود برای قانون‌گذاری را به کمیسیون فرهنگی داد. البته این کمیسیون هنوز تشکیل نشده است. بنابراین مصوبه‌ای هم نداشته است. اما یک یا چند پیش‌نویس تاکنون از طرح پیشنهادی منتشر شده است که هنوز تبدیل به تصویب‌نامه نهایی نشده است. در نتیجه همچنان راه هایی برای اعمال تغییرات در مصوبه مجلس باز است.

در ادامه جهرمی ادامه داد: هر چند پرداختن به حکمرانی سایبری امری ضروری است. در جامعه در حال رشد مجازی، وضع کردن قوانین و چارچوب های دقیق و مناسب می‌تواند باعث رشد اقتصاد دیجیتال و بهبود رضایت عمومی شود، اما از دیدگاه بنده:

آخرین پیش نویس منتشر شده، نه تنها نظامی را برای حکمرانی سایبری کشور ایجاد نخواهد کرد. بلکه نظام حکمرانی فضای حقیقی کشور را هم تضعیف می کند. اختیارات دولت و رئیس جمهور به یک کمیسیون واگذار شده که قدرت بالاتری از دولت دارد. همچنین ریاست آن با رییس جمهور نیست.

آیا کسب و کار های خانگی تعطیل می شوند؟

خب همانطور احتمالا دیگر می دانید در صورت اجرای این طرح در شکل کنونی که دارد. امکان و توانایی فیلترینگ همه سرویس‌های خدمات اینترنتی از جمله گوگل، اینستاگرام و واتساپ را دارد. در واقع طبق تبصره ۲ ماده ۲۸ این طرح تقریبا همه پلتفرم‌های مشهور اگر بعد از گذشت چهار ماه از اجرایی شدن آن، مجوز نگیرند. نماینده‌ای را در ایران معرفی نکنند، باید مسدود شوند. که این قبیل موضوعات موجب مخالفت 74 نماینده مجلس با این طرح شد. اما چه اتفاقی برای کسب و کار های خرد و خانگی می تواند رخ دهد؟

تعطیل شدن کسب و کارهای خانگی

جلال محمودزاده نماینده مهاباد و یکی از این ۷۴ نماینده مخالف طرح، در مخالفت با این طرح اشاره به آن بخش لزوم ایجاد دفتر پیام‌رسان‌های ظرف مدت چهار ماه پس از تصویب این طرح در ایران عنوان کرد. به خاطر تحریم‌ها و عدم مراودات اقتصادی ایران با کشورهای دیگر، امکان ایجاد دفتر مستقل پیام‌رسان‌های خارجی در عرض چهار ماه وجود ندارد. بنابراین این شبکه‌ها مسدود خواهند شد. به طبع کسب و کارهای آنلاین و خانگی تعطیل می‌شوند. محمودزاده در ادامه اظهار داشت. خود اجرای این طرح باعث وارد شدن لطمات جبران‌ناپذیر به کسب و کار خانگی مردم خواهد شد.


چندی پیش پس از اینکه ایلان ماسک اعلام کرده بود تسلا دیگر بیت کوین را نمی پذیرد. این موضوع تاثیر بسیاری بر بیت کوین گذاشت. تا اینکه دوباره اعلام شد که احتمالا پذیرش بیت کوین باز خواهد گشت. جهت مطالعه کامل این خبر، مقاله خبری زیر را از دست ندهید.


اشتراک گذاری

یه مهندس کامپیوتر کنجکاوم از دانشگاه تهران. استراتژیست محتوا و تدوینگر و گوینده کلا دستی به هنر دارم. | مرا عهدیست با شادی که شادی آن من باشد، مرا قولیست با جانان که جانان جان من باشد، به خط خویشتن فرمان به دستم داد آن سلطان، که تا تختست و تا بختست او سلطان من باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *