اینترنت استارلینک و ورود به ایران

امروز در رایانیوز می خواهیم به اینترنت استارلینک و ورود به ایران آن بپردازیم. موضوعی که پس از اصل 85 شدن طرح صیانت به شدت ترند شد. سر و صدای زیادی جهت استفاده از اینترنت ماهواره ای در فضای ایجاد شده است. که در این میان کلاهبرداران اینترنتی نیز بی کار نمانند. در این خبر می خواهیم با هم بررسی کنیم که اینترنت استارلینک چیست و چگونه کار می کند. اما احتمال اینکه به زودی در ایران قابل بهره برداری باشد بسیار پایین استو با تیم رایانیتا در ادامه خبر اینترنت استارلینک و ورود به ایران همراه باشید.

اینترنت استارلینک و ایلان ماسک

مدیر میلیاردر SpaceX ایلان ماسک در حال پرتاب ماهواره ها به مدار است. قول می دهد اینترنت با پهنا باند پرسرعت را تا آنجا که ممکن است به کاربران ارائه دهد. وقتی به ماسک فکر می کنید، احتمالا به شرکت خودروهای الکتریکی او تسلا، پروژه فضایی اش در اسپیس ایکس یا به عنوان یکی از ثروتمندترین افراد روی زمین می شناسید.

چیزی که شاید کمتر با آن آشنا باشید، سرمایه گذاری ماسک موسوم به استارلینک است. او که قصد دارد با استفاده از شبکه رو به رشد ماهواره های خصوصی که به دور زمین می چرخند. اتصال اینترنت را به تقریبا همه افراد روی کره زمین بفروشد. پس از سال ها توسعه در اسپیس ایکس به نظر می رسد پیشرفت استارلینک در سال 2021 شتاب گرفته است.

SpaceX می گوید انتظار دارد استارلینک پاییز امسال به خدمات جهانی برسد. هر چند در دسترس بودن منطقه به تایید مقررات بستگی دارد. ماسک اعلام کرد که استارلینک در سراسر جهان به جز قطب های شمالی و جنوبی در دسترس خواهد بود.

اینترنت-استارلینک-و-ایلان-ماسک

اعضای جامعه علمی نگرانی هایی را درباره تاثیر ماهواره های مدار پایین استارلینک بر دید آسمان شب مطرح کرده اند. در همین حال، رقبای اینترنت ماهواره ای نیز به پیشرفت استارلینک توجه ویژه ای کرده اند. باعث ایجاد بسیاری از اقدامات نظارتی و تلاش برای کند کردن سرعت ماسک شده است.

اینترنت استارلینک چیست؟

استارلینک از نظر فنی که بخشی از SpaceX است. نام شبکه رو به رشد شرکت فضایی یا صورت فلکی ماهواره های مداری است. توسعه آن شبکه در سال 2015 آغاز شد. اولین نمونه ماهواره ها در سال 2018 به مدار زمین فرستاده شد.

در سال های پس از آن، SpaceX بیش از 1000 ماهواره استارلینک را در ده ها مدار با پرتاب ها موفق خود قرار داده است. در ماه ژانویه، برای اولین ماموریت استارلینک خود در سال 2021، اسپیس ایکس 60 ماهواره را از مرکز فضایی کندی با استفاده از موشک مداری Falcon 9 قابل فرود و قابل پرتاب مجدد به مدار زمین فرستاد. پرتاب های بعدی، که جدیدترین آن ها 60 ماهواره دیگر را در مدار زمین در 26 مه قرار داد. تعداد کل ماهواره های صورت فلکی را به 1737 رساند. اگرچه برخی از این ماهواره ها نمونه های اولیه یا واحدهای غیر عملیاتی هستند که اجزای عملکردی ندارند.

دسترسی خانگی به اینترنت استارلینگ

درست مانند سایر ارائه دهندگان اینترنت می خواهد دسترسی به اینترنت را بفروشد. به ویژه در مناطق روستایی و سایر نقاط جهان که از قبل به پهنای باند پرسرعت دسترسی ندارند. استارلینک به طور ایده آل برای مناطقی از جهان مناسب است که اتصال آن ها معمولا یک چالش بوده است. بدون محدودیت از زیرساخت های زمینی سنتی، استارلینک می تواند اینترنت با پهنا باند پرسرعت را به مکان هایی که دسترسی آن ها غیرقابل اعتماد یا کاملا در دسترس نیست، ارائه دهد.

برای برقراری ارتباط تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک دیش ماهواره ای کوچک در خانه خود نصب کنید. تا سیگنال را دریافت کرده و پهنای باند را به روتر خود منتقل کنید. حتی یک برنامه استارلینک برای اندروید و iOS وجود دارد که از واقعیت افزوده برای کمک به مشتریان برای انتخاب بهترین مکان و موقعیت برای گیرندگان خود استفاده می کند.

سرویس استارلینک در حال حاضر فقط در مناطق منتخب ایالات متحده، کانادا و خارج از کشور در دسترس است. اما این سرویس در حال حاضر بیش از 10 هزار مشتری دارد. نقشه پوشش با رشد بیشتر ماهواره ها به صورت فلکی همچنان رشد می کند. سرانجام، استارلینک امیدوار است کل سیاره را در یک سیگنال Wi-Fi قابل استفاده و با سرعت بالا قرار دهد.


خب داغ ترین مبحث این روز های فضای مجازی طرح صیانت از فضای مجازی است. که حواشی نیز کم نداشته است. پیشنهاد می کنیم جهت آشنایی بیشتر با این طرح و برخی از حواشی های آن مقاله خبری زیر را از دست ندهید.


اشتراک گذاری

یه مهندس کامپیوتر کنجکاوم از دانشگاه تهران. استراتژیست محتوا و تدوینگر و گوینده کلا دستی به هنر دارم. | مرا عهدیست با شادی که شادی آن من باشد، مرا قولیست با جانان که جانان جان من باشد، به خط خویشتن فرمان به دستم داد آن سلطان، که تا تختست و تا بختست او سلطان من باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *