غیرفعال سازی وای فای دایرکت در ویندوز 10

امروز در رایانیوز می خواهیم به بحث غیرفعال سازی وای فای دایرکت در ویندوز 10 بپردازیم. با لیست فوق العاده طولانی ویژگی هایی که مایکروسافت در سیستم عامل ویندوز ارائه می دهد، فراموش کردن تعدادی از آن ها کاملا طبیعی است. یکی از این ویژگی ها ایجاد یک نقطه اتصال وای فای رایانه شخصی، مشابه دستگاه های تلفن همراه ما، برای به اشتراک گذاشتن اتصال اینترنت آن با کاربران اطراف است. این ویژگی Hosted Network نامیده می شود. به طور خودکار بر روی تمام رایانه های رومیزی و لپ تاپ های دارای Wi-Fi نصب می شود. این ویژگی اولین بار در ویندوز 7 معرفی شد. اما اکنون با ابزار خط فرمان Netsh در ویندوز 10 گنجانده شده است.

ابزار خط فرمان با سیستم عامل یک آداپتور WiFi Direct بی سیم مجازی برای اشتراک گذاری اتصال به اینترنت یا انتقال سریع فایل ها بین این دو ایجاد می کند. دستگاه ها در حالی که شبکه میزبانی مفید است. به ندرت هیچ اقدامی را تجربه می کند و صرفا برای اکثر کاربران به عنوان یک ناراحتی عمل می کند. زیرا می تواند در اتصال شبکه شما اختلال ایجاد کند.

همچنین، می تواند باعث سردرگمی شود. زیرا با سایر آداپتورها در برنامه ها و تنظیمات پیکربندی فهرست می شود. پس از غیرفعال شدن، باعث بهبود عملکرد شبکه می شود. بنابراین، اگر به ندرت یا هرگز از دستگاه خود به عنوان یک نقطه اتصال Wi-Fi استفاده نمی کنید. دانستن نحوه غیرفعال کردن آداپتور مجازی Microsoft WiFi Direct در رایانه های ویندوز 10 می تواند بسیار مفید باشد. بنابراین، با تیم رایانیتا در ادامه غیرفعال سازی وای فای دایرکت در ویندوز 10 همراه باشید.

غیرفعال کردن آداپتور مجازی WiFi Direct

دو راه شناخته شده و ساده برای غیرفعال کردن آداپتور مجازی وای فای مستقیم مایکروسافت در ویندوز 10 وجود دارد. یعنی از طریق مدیر دستگاه یا یک Command Prompt یا پنجره PowerShell امکان پذیر است. با این حال، اگر به دنبال حذف دائمی آداپتورهای Wi-Fi Direct به جای غیرفعال کردن موقت آن ها هستید. باید ویرایشگر رجیستری ویندوز را تغییر دهید.

غیرفعال-کردن-آداپتور-مجازی-WiFi-Direct

1- غیرفعال سازی وای فای مستقیم از طریق Device Manager

کاربران قدیمی ویندوز ممکن است از برنامه داخلی Device Manager آگاه باشند که به شما امکان می دهد تمام دستگاه های سخت افزاری داخلی و خارجی متصل به رایانه را مشاهده و کنترل کنید. Device Manager اعمال زیر را مجاز می‌کند:

  • به روز رسانی درایورهای دستگاه
  • درایورهای دستگاه را حذف کنید.
  • یک درایور سخت افزاری را فعال یا غیرفعال کنید.
  • مشخصات و جزئیات دستگاه را بررسی کنید.

در اینجا مراحل غیرفعال کردن WiFi Direct در ویندوز 10 با استفاده از Device Manager آورده شده است:

  1. کلیدهای Windows + X را به طور همزمان فشار دهید تا Power User Menu باز شود، سپس Device Manager را انتخاب کنید.
  2. هنگامی که Device Manager راه اندازی شد. برچسب آداپتورهای شبکه را با دوبار کلیک کردن روی آن گسترش دهید.
  3. روی Microsoft Wi-Fi Direct Virtual Adapter کلیک راست کرده و از منوی بعدی گزینه Disable device را انتخاب کنید. اگر سیستم شما دارای چندین آداپتور مجازی Wi-Fi Direct است، ادامه دهید و همه آن ها را به یک روش غیرفعال کنید.
  4. هنگامی که همه آداپتورها غیرفعال شدند. گزینه Action > Scan for the hardware changes را انتخاب کنید.
    توجه: اگر در آینده خواستید دستگاه Wi-Fi direct را دوباره فعال کنید، کافی است به درایور مربوطه بروید، روی آن کلیک راست کرده و Enable device را انتخاب کنید.

گوگل به‌‌ دنبال راهکاری است که کاربران را قادر خواهد ساخت فایل‌های مورد نظر خود را خیلی راحت‌تر برای سایر دستگاه‌های خود ارسال کنند. جهت مطالعه بیشتر در این مورد مقاله انتقال آسان فایل به سایر دستگاه ها با قابلیت جدید گوگل را از دست ندید.


2- غیرفعال سازی وای فای مستقیم از طریق CMD/PowerShell

همچنین، می‌توانید Windows 10 WiFi Direct را از یک پنجره PowerShell یا Command Prompt آن را غیرفعال کنید. دستورات صرف نظر از برنامه یکسان هستند. فقط مراحل داده شده را دنبال کنید:

  1. روی Start کلیک کنید و command prompt را در نوار جستجوی ویندوز تایپ کنید.
  2. سپس، Run as administrator را انتخاب کنید تا Command Prompt با حقوق مدیریت اجرا شود.
  3. دستور داده شده را تایپ کنید تا ابتدا شبکه میزبان فعال خاموش شود و کلید Enter را فشار دهید:

netsh wlan stop hostednetwork

  1. با اجرای دستور داده شده WiFi Direct Virtual Adapter را غیرفعال کنید:

netsh wlan set hostednetwork mode=disallow

توجه: برای فعال کردن مجدد آداپتور و راه اندازی مجدد یک شبکه میزبان در آینده، دستورات داده شده را یکی پس از دیگری اجرا کنید:

netsh wlan set hostednetwork mode=allow

netsh wlan start hostednetwork


اگر شما نیز یک کاربر مک هستید و با مشکل کار نکردن IMessage در مک خود دست و پنجه نرم می کنید. حتما سری به مقاله زیر بزنید و تا از این مشکل رها شوید.


3- حذف WiFi Direct از طریق ویرایشگر رجیستری

گزارش‌ها حاکی از آن است که روش‌های فوق فقط آداپتورهای مستقیم Wi-Fi را به طور موقت غیرفعال می‌کنند. راه‌اندازی مجدد رایانه آن‌ها را دوباره زنده می‌کند. برای حذف دائمی آداپتورهای Wi-Fi Direct، کاربران باید تنظیمات موجود در رجیستری ویندوز را بازنشانی کنند و در نتیجه از ایجاد خودکار آداپتورهای جدید در هنگام راه‌اندازی رایانه جلوگیری کنند. لطفا هنگام تغییر مقادیر رجیستری مراقب باشید زیرا هر گونه اشتباهی می تواند باعث ایجاد مشکلات اضافی شود.

  1. کادر دستور Run را با فشار دادن همزمان کلیدهای Windows + R اجرا کنید.
  2. در اینجا regedit را تایپ کرده و روی OK کلیک کنید تا ویرایشگر رجیستری راه اندازی شود.
  3. مسیر زیر را در نوار ناوبری تایپ کرده و Enter را بزنید.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\services\Wlansvc\Parameters\HostedNetworkSettings

  1. در قسمت سمت راست، روی HostedNetworkSettings کلیک راست کرده و Delete را انتخاب کنید.
  2. پنجره پاپ آپی را که به نظر می رسد برای حذف فایل و راه اندازی مجدد رایانه خود تایید کنید.

می توانید دستور netsh wlan show hostednetwork را در CMD اجرا کنید تا بررسی کنید که آیا تنظیمات شبکه میزبان واقعا حذف شده است یا خیر. تنظیمات باید برچسب گذاری شوند همانطور که نشان داده شده است پیکربندی نشده است.

اشتراک گذاری

یه مهندس کامپیوتر کنجکاوم از دانشگاه تهران. استراتژیست محتوا و تدوینگر و گوینده کلا دستی به هنر دارم. | مرا عهدیست با شادی که شادی آن من باشد، مرا قولیست با جانان که جانان جان من باشد، به خط خویشتن فرمان به دستم داد آن سلطان، که تا تختست و تا بختست او سلطان من باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *