انتظارات در توسعه وب و جاوا اسکریپت در سال 2023

در این بخش از رایانیوز درباره انتظارات در توسعه وب و جاوا اسکریپت در سال 2023 صحبت میکنیم. از مهم ترین بخش های تکنولوژی وب می باشد. دنیای وب گسترده است و بخش عظیمی از وب را جاوا اسکریپت تشکیل می دهد. جاوا اسکریپت یک اسکریپت یا زبان برنامه نویسی (به علت گستردگی) است که به شما امکان می دهد ویژگی های پیچیده را در صفحات وب پیاده سازی کنید. هر بار که یک صفحه وب چیزی بیش از نمایش اطلاعات ساده انجام می دهد جاوا اسکریپت دخیل است. مانند نمایش به روز رسانی محتوا، گرافیک های سه بعدی، انیمیشن جذاب و … . جاوا اسکریپت ( JavaScript or JS ) سومین لایه از کیک لایه فناوری‌های وب استاندارد است، دو مورد اول HTML و CSS می باشد.

پیش بینی های وب برای سال 2023

تکامل مداوم فناوری های وب موجود و ظهور فناوری های جدید است که به بسیاری اجازه می دهد مسیر خود را در صنعت فناوری اطلاعات پیدا کنند. برای همین توسعه وب هر سال برای افراد بیشتری جذاب است.

ما در اینجا جالب ترین یافته های سال پرتلاطم 2022 را با شما به اشتراک بگذاریم و پیش بینی هایی را برای سال 2023 آورده ایم.

فریمورک های جاوا اسکریپت

در سال‌های اخیر، دیدن اینکه سه فریورک بزرگ جاوا اسکریپت رایج (یعنی React، Angular، Vue) کم‌کم شکل‌های جدیدی به خود می‌گیرد، کمتر تعجب‌آور شده است. یک نظر سنجی State of Frontend 2022 انجام شد و نتایج آن جالب بود. یکی از سوالات نظر سنجی این بود که متخصصان کدام فریمورک را برای توسعه انتخاب می کنند؟ نتایج به شرح زیر بود:

  • React (76.2٪)
  • Next.js (43.1٪)
  • Vue (28.9٪)
  • Angular (22.3٪)
فریمورک های جاوا اسکریپت

با توجه به نتایج و جامعه های سه فریمورک از React، انتظار می‌رود مؤلفه‌های سرور را به عنوان یک ویژگی پایدار در یکی از به‌روزرسانی‌های آتی بپذیرد، و چارچوب‌های مبتنی بر React همچنان انتخاب‌های محبوب در میان توسعه‌دهندگان وب در سال ۲۰۲۳ خواهند بود.

Next.js چیست

همانطور که میبینید یک مورد در نتایج با بیشترین آرا از سه بزرگ نیست. آن Next.js است. Next.js در بالای React کار می کند و این چارچوب ها ممکن است کاملاً مشابه به نظر برسند. Next.js به طور قابل توجهی برخی از ویژگی های ضروری React را بهبود می بخشد و ویژگی های جدیدی اضافه می کند. اما ویژگی اصلی متمایز Next.js توانایی استفاده از تکنیک های رندر سمت سرور (SSR) و تولید سایت ایستا (SSG) در یک برنامه است.

Bun: نام جدید در اکوسیستم جاوا اسکریپت

در سال 2022 جامعه توسعه وب برای اولین بار در مورد پروژه جاه طلبانه جدیدی به نام Bun شنید. این یک محیط اجرای جاوا اسکریپت جدید است که توسط شرکت Oven طراحی شده است تا جایگزین مناسبی برای Node.js و Deno شود.

Bun به عنوان یک ابزار همه کاره مجهز به باندلر بومی، ترانسپایلر، task runner و کلاینت npm تبلیغ می شود. اما ویژگی کلیدی زمان اجرا جدید عملکرد استثنایی است. و وقتی به معیارهای ارائه شده توسط تیم توسعه Bun نگاهی بیندازید، اعداد واقعاً چشمگیر به نظر می رسند.

Bun نام جدید در اکوسیستم جاوا اسکریپت

Bun بسیار سریعتر است. اما چگونه؟

Bun به زبان Zig نوشته شده است که مدیریت دستی حافظه را فراهم می کند و عدم وجود جریان کنترل پنهان را تضمین می کند.
این موتور به موتور JavaScriptCore متکی است که کمی سریعتر از موتور V8 مورد استفاده در Node.js و Deno است.
اگرچه Bun حتی توسط سازندگان آن نرم افزار آزمایشی نامیده می شود و در حال حاضر در نسخه بتای عمومی در دسترس است، اما علاقه زیادی را در بین توسعه دهندگان برانگیخته است. مخزن GitHub این پروژه قبلاً 37 هزار ستاره دریافت کرده است!

به سختی می توان با اطمینان گفت که آیا Bun موفقیت آمیز خواهد بود یا پایانی ندارد، اما مطمئناً باید در سال 2023 این پروژه جذاب را زیر نظر داشته باشیم.

جاوا اسکریپت رهبری را حفظ می کند اما تایپ اسکریپت دور از دسترس نیست

جاوا اسکریپت JavaScript

به درستی گفته می شود که تنها ثابت در توسعه وب در حال تغییر است، اما برای سال ها این قانون در رتبه بندی محبوب ترین زبان های برنامه نویسی اعمال نمی شود. جاوا اسکریپت همچنان پادشاه وب است. بر اساس آخرین تجزیه و تحلیل Redmonk، جاوا اسکریپت با پشت سر گذاشتن رقبای قدرتمندی مانند پایتون، جاوا و تایپ اسکریپت در حال افزایش، در رقابت محبوبیت پیشرو است. اما با وجود استفاده گسترده از آن، به سختی می توان جاوا اسکریپت را محبوب ترین و مطلوب ترین زبان برنامه نویسی نامید. عکس زیر را مشاهده کنید. از انتظارات در توسعه وب و جاوا اسکریپت در سال 2023 این است که جاوا اسکریپت در صدر بماند.

رتبه بندی زبان های برنامه نویسی Redmonk

تایپ اسکریپت TypeScript

TypeScript یک دهه است که وجود داشته است و از یک فناوری برنامه نویسی بحث برانگیز دیگر به یک نجات واقعی برای بسیاری از توسعه دهندگان وب تبدیل شده است. TypeScript پیشرفت های قابل توجهی را در تجربه توسعه دهندگان به ارمغان آورد و به کاهش کاستی های متعدد جاوا اسکریپت کمک کرد. نظرسنجی State of Frontend 2022 شامل سؤالی در مورد چشم انداز TypeScript است که به 3703 متخصص frontend از 125 کشور خطاب شده است، و از نتایج زیر می توانید ببینید که اعتماد جامعه توسعه دهندگان به TypeScript در حال افزایش است.

رشد GitHub

GitHub به صورت کلی رشد زیادی داشته است. در اینجا رشد 2022 آن را بررسی می کنیم. سال گذشته، بیش از 20.5 میلیون توسعه‌دهنده جدید به این پلتفرم پیوستند و تعداد کل توسعه‌دهندگان در GitHub را به 94 میلیون نفر رساند (27 درصد رشد سالانه). همچنین می‌توانیم در مورد افزایش بهره‌وری توسعه‌دهندگان در GitHub با مشاهده 227 میلیون درخواست ادغام شده، بیش از 31 میلیون مشکل بسته و 263 میلیون شغل خودکار در GitHub Actions بگوییم. ابزار GitHub Copilot همچنین به افزایش بهره وری توسعه دهندگان کمک کرد و نتایج تحقیقات زیر به وضوح آن را ثابت می کند.

تکنولوژی Container ضروری می شود

امروزه بسیاری از توسعه دهندگان وب به سختی می توانند کار خود را بدون Container تصور کنند. محبوب ترین نمونه های این فناوری Docker و Kubernetes هستند که بیش از یک دهه است که وجود دارند. قابل ذکر است که پاسخ دهندگان به بررسی توسعه دهندگان 2022 Docker و Kubernetes را محبوب ترین و مورد نیازترین ابزارها معرفی کردند.فناوری‌های کانتینر (یا به سادگی کانتینرها) واحدهای نرم‌افزاری هستند که برای بسته‌بندی کد برنامه شما به همراه همه وابستگی‌ها در یک بسته واحد خدمت می‌کنند تا بتواند در هر محیطی اجرا شود.

به طور کلی، فناوری‌های کانتینر به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا برنامه‌ها را سریع‌تر و ایمن‌تر بسازند و مستقر کنند، بنابراین کانتینرها در سال 2023 به سختی ارتباط خود را از دست خواهند داد.

چشم انداز CSS

در مورد چارچوب های CSS، در حال حاضر همه چیز به رقابت بین Bootstrap و Tailwind برمی گردد. بوت استرپ برای مدت طولانی انتخاب اصلی توسعه دهندگان بوده است و محبوبیت انباشته شده کمک می کند تا در صدر باقی بماند. اما به نظر می رسد که تنها مسئله زمان است که Tailwind رهبری را بر عهده نگیرد.

Top-CSS-Frameworks

رتبه بندی فریمورک های CSS

انتظارات در توسعه وب و جاوا اسکریپت در سال 2023همچنین بسیاری از مشاهدات جالب دیگر در این نظرسنجی ارائه شده است. به عنوان مثال، بیش از نیمی از شرکت کنندگان در نظرسنجی (62٪) از CSS برای برنامه های وب استفاده می کنند. هنگامی که صحبت از ادغام CSS در کد جاوا اسکریپت می شود، توسعه دهندگان اغلب به اجزای سبک و ماژول های CSS متوسل می شوند. Sass و PostCSS ابزارهای اصلی مورد استفاده برای تقویت CSS هستند. تودرتوی CSS مطلوب ترین ویژگی است که در حال حاضر در CSS وجود ندارد. تقریباً 57 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی از وضعیت کلی CSS راضی هستند.

با در نظر گرفتن تقاضای زیاد برای تودرتوی CSS، می‌توان انتظار داشت که این ویژگی ممکن است در سال 2023 به کار گرفته شود. ویژگی زیرشبکه‌ای که مدت‌ها در انتظار آن بودیم باید در حال گسترش باشد. بسیاری از ویژگی های جالب مرتبط با رنگ به CSS اضافه می شوند. احتمالاً تا پایان سال آینده می‌توانیم از رنگ‌های گسترده و رنگ‌های مستقل دستگاه حداکثر استفاده را ببریم و همچنین آنها را از طریق تابع color-mix() مدیریت کنیم. پس بیایید منتظر بمانیم و ببینیم در 12 ماه آینده در CSS چه اتفاقی خواهد افتاد.

رکود اقتصادی بر صنعت فناوری اطلاعات تأثیر می گذارد

وضعیت پرتنش ژئوپلیتیکی و اقتصادی حاکم بر سال 2022 به احتمال زیاد تقریباً بر هر صنعت جهانی از جمله فناوری اطلاعات در سال آینده تأثیر می گذارد. به همین دلیل است که بسیاری از شرکت‌ها شروع به انجام برخی اقدامات پیشگیرانه از جمله کاهش هزینه‌های غیرضروری و ارزیابی مجدد فروشندگان یا قراردادها کرده‌اند تا برای تهدید احتمالی رکود اقتصادی در سال 2023 آماده شوند. اما می‌توانیم تغییرات مثبتی را برای فروشندگان فناوری نیز مشاهده کنیم.

افزایش تهدیدات امنیتی

در سال 2022، مشکل امنیت نرم افزار به دلیل افزایش سطح جرایم سایبری اهمیت حیاتی پیدا کرد. هر ساله تضمین امنیت مناسب برای اطلاعات محرمانه مورد استفاده در نرم افزارهای سازمانی که توسط مجرمان سایبری مورد هدف قرار می گیرند، برای سازمان ها تبدیل به یک چالش واقعی می شود.

همچنین عواملی وجود دارند که سطح حمله را در راه حل های نرم افزاری مدرن به طور قابل توجهی گسترش داده اند. نبرد مداوم بین کارشناسان امنیتی و کلاهبرداران رایانه ای نیز به دلیل افزایش استفاده از فناوری های هوش مصنوعی قابل توجه است. از هر دو طرف به همین دلیل است که طبق گزارش گارتنر، پیش‌بینی می‌شود که هزینه‌های عمومی برای امنیت اطلاعات و ابزارها و خدمات مدیریت ریسک با 11.3 درصد افزایش به بیش از 188.3 میلیارد دلار در سال 2023 برسد.

باید منتظر بمانیم و ببینیم کدام یک از انتظارات در توسعه وب و جاوا اسکریپت در سال 2023 تحقق می یابد. اگر علاقه مند به تکنولوژی هستید اخبار تکنولوژی ما را دنبال کنید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *