بنیانگذار FTX دستگیر شد

بنیانگذار FTX دستگیر شد. خانه پوشالی سام بنکمن-فرید در حال سقوط است. SAM BANKMAN-FRIED پشت میله های زندان است. بنیانگذار جنجالی صرافی ورشکسته رمزارز FTX روز گذشته پس از تشکیل پرونده جنایی توسط وزارت دادگستری ایالات متحده در باهاما بازداشت شد. قبل از پرداختن به موضوع دستگیری ابتدا این شخص را معرفی میکنیم.

سام بنکمن فرید (SBF) کیست؟

SAM BANKMAN-FRIED به اختصار او را SBF می نامند. او یک میلیاردر آمریکایی است. یک کارآفرین امور مالی و ارزهای دیجیتال و یکی از بنیانگذاران و مدیر اجرایی سابق (مدیر عامل سابق) صرافی ارزهای دیجیتال ورشکسته FTX، علاوه بر شرکت تجارت ارزهای دیجیتال Alameda Research است. او در 6 مارس 1992 در کالیفرنیا به دنیا آمد و فرزند دو استاد در دانشکده حقوق استنفورد و عضوی از خانواده ای با تحصیلات عالی است. بنکمن-فرید از مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) در رشته فیزیک و مدرک تحصیلی خود در ریاضیات فارغ التحصیل شد.

موضوع دستگیری سام بنکمن فرید

سام بنکمن-فرید یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل سابق صرافی ارزهای دیجیتال FTX است و نقش زیادی در صنعت ارزهای دیجیتال ایفا کرده است. او اکنون گفته می شود که مرتکب یکی از بزرگترین کلاهبرداری های مالی در تاریخ آمریکا شده است. طبق گزارش فوربس، بنکمن-فرید زمانی دارای بالاترین دارایی خالص 26.5 میلیارد دلاری بود. اما تقریباً به 16 میلیارد دلار کاهش یافت – و سپس در یک هفته در نوامبر 2022 تقریباً به صفر رسید.

در یک کنفرانس مطبوعاتی، دادستان ایالات متحده در ناحیه جنوبی نیویورک گفت که بانکمن-فرید در مجموع با هشت اتهام کیفری از جمله کلاهبرداری از مشتریان FTX، سرمایه گذاران FTX و وام دهندگان به شرکت Alameda Research مواجه است.

موضوع-دستگیری-سام-بنکمن-فرید

بازتاب این دستگیری

خبر بنیانگذار FTX دستگیر شد خیلی زود پخش شد. این دستگیری باعث خوشحالی در محافل رمزنگاری شده است. پس از برخی میخ‌گزیدن به دلیل رفتار سخاوتمندانه او توسط “رسانه‌های اصلی” و گمانه‌زنی (توسط ایلان ماسک، مدیر عامل توییتر، نه کمتر) مبنی بر اینکه کمک‌های مالی سیاسی او ممکن است برای او یک نوع پاس رایگان با ایالات متحده به همراه داشته باشد. این دستگیری باعث خوشحالی در محافل رمزنگاری شده است.

بنکمن فرید بر خلاف توصیه وکلای خود، بانکمن-فرید از زمان فروپاشی چندین مصاحبه انجام داده است. اما هیچ یک به طور خاص روشنگر نبوده است (به استثنای گزارش Vox که او را غافلگیر کرد). او تا حد زیادی از پرسش‌های ساده طفره رفته، پاسخ‌های مماسی داده و عموماً بی‌توجه بوده است. او حداقل در طول یک مصاحبه بازی‌های ویدیویی انجام داده است.

اما همانطور که توسط نماینده ایالات متحده، ماکسین واترز، رئیس کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان، اشاره کرد، جلسه استماع اولین باری بود که Bankman-Fried تحت سوگند درباره شکست FTX صحبت می کرد. واترز در بیانیه ای گفت که از اطلاع از دستگیری “تعجب” کرده است. او نوشت: «مردم مشتاقانه منتظر دریافت این پاسخ‌ها تحت سوگند در مقابل کنگره بودند و زمان این دستگیری این فرصت را از مردم سلب می‌کند.»

شهادت جان ری

بانکمن-فرید علاوه بر ارائه شهادت خود، باید به شهادت جان ری John Ray III، دانشمند انحلال liquidation که در 11 نوامبر به عنوان مدیر عامل FTX پا به عرصه وجود گذاشت. او قرار بود پیش از او صحبت کند، پاسخ دهد. پیش‌نمایش کتبی شهادت ری، که قبل از جلسه استماع منتشر شد، اولین نشانه‌ای را نشان می‌دهد که بنکمن-فرید در مسیر سختی قرار دارد.

ری قبل از توصیف بانکمن-فرید و حلقه درونی او به عنوان «بسیار بی‌تجربه» نوشت: «هرگز در حرفه‌ام چنین شکست کامل کنترل‌های شرکتی در هر سطح از سازمان را ندیده‌ام». اگرچه جزئیات نامشخص باقی مانده است، ری تایید کرد که سپرده های مشتریان FTX با وجوه متعلق به شرکت خواهر Alameda Research ترکیب شده و برای تامین مالی فعالیت های تجاری پرخطر استفاده می شود. این کاربران FTX را در معرض “زیان های هنگفت” قرار می دهد.

او همچنین توضیح داد که برخلاف ادعاهای مکرر بانکمن-فرید مبنی بر اینکه بخش ایالات متحده FTX همیشه مفید باقی مانده است، این شعبه «مستقل از FTX.com اداره نمی شد»، و این باعث می شود که مشتریان مستقر در ایالات متحده وجوه خود را به طور کامل بازیابی کنند. وکیل بانکمن-فرید به درخواست اظهار نظر پاسخ نداد.

Binance در معرض خطر است؟

نسخه فاش شده از آماده سازی خود بنکمن-فرید، که توسط فوربس به دست آمده، نشان می دهد که شهادت خود او نیز می تواند چیزهای زیادی به این نمایش اضافه کند. بر اساس این سند، Bankman-Fried در حال آماده شدن بود تا حداقل تا حدی انگشت خود را به سمت صرافی رقیب Binance نشانه بگیرد. این سند ادعا می کند که نقشی در تحریک بانک داشته است که منجر به سقوط FTX شد. این سند نشان می‌دهد که بایننس نه تنها در یک کمپین لکه‌دار مستمر شرکت کرده است. بلکه «هیچ‌وقت قصد نداشت» بسته نجاتی را که در 8 نوامبر توافق شده بود، دنبال کند، که بانکمن-فرید را از صحبت با سایر شوالیه‌های سفید بالقوه منع می‌کرد.

این سند همچنین در همان زمینه ای است که بانکمن-فرید در رژه مصاحبه هایش پوشش داده بود. استدلال او همیشه این بوده است که اگرچه توجه کافی به مدیریت ریسک صورت نگرفته است، هیچ تقلب عمدی صورت نگرفته است.

آرون کاپلان، وکیل اوراق بهادار، می‌گوید که فکر می‌کند زمان دستگیری در رابطه با جلسه استماع کنگره «جالب اما تصادفی» بوده است. تنها بازتابی از تمایل به محاکمه بانکمن-فرید در سریع‌ترین زمان ممکن و با «حداکثر قانون» است.

بانکمن-فرید با دو دسته اتهام مواجه است: اتهامات کیفری از سوی وزارت دادگستری ایالات متحده (DOJ) و اتهامات مدنی از سوی کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC). کاپلان اینها را “دو طرف مطبوعات تمام عیار” می نامد.

SEC بانکمن-فرید را به “طرحی برای کلاهبرداری از سرمایه گذاران سهام در FTX” متهم کرده است و آژانس می گوید تحقیقات در مورد سایر موارد نقض قوانین اوراق بهادار “در جریان است.” گری جنسلر، رئیس SEC، بانکمن-فرید را متهم کرد که «خانه‌ای از کارت‌ها بر پایه فریب» ساخته است.

محاکمه سام بنکمن فرید

ماکس دیلندورف، وکیل متخصص در پرونده‌های رمزنگاری، اتهامات کیفری ارائه شده توسط وزارت دادگستری را «جدی» توصیف می‌کند. در صورت اثبات، حکم حداقل ۲۰ سال زندان را در پی خواهد داشت.

اما برای بسیاری از قربانیان سقوط FTX، دستگیری Bankman-Fried ارزش کمی خواهد داشت. در حالی که افرادی که پول خود را از دست داده اند. ممکن است با آگاهی از اینکه اکنون اتهامات مطرح شده است، احساس راحتی کنند. او می گوید که دستگیری تنها شروعی است که می تواند یک پروسه چند ساله منجر به محاکمه شود.

دیلندورف می‌گوید پیچیدگی کلاهبرداری ادعایی به این معنی است که دوره کشف (که در آن مطالب مربوطه جمع‌آوری و بررسی می‌شود) و فرآیند سپرده‌گذاری «ممکن است سال‌ها طول بکشد». در این مدت صدها میلیون دلار از وجوه مشتری در قفل باقی می‌ماند. “این یک پرونده بسیار خونین خواهد بود – بسیار خونین.”

اگر اطلاعات بیشتری درباره خبر مهم بنیانگذار FTX دستگیر شد دارید با ما به صورت همکاری یه اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *