سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری مایکروسافت در OpenAI

سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری مایکروسافت در OpenAI احتمالا در صنعت هوش مصنوعی بتواند تحولات زیادی ایجاد کند. هوش مصنوعی یکی از فناوری های نوظهور است که سعی در شبیه سازی استدلال انسان در سیستم های هوش مصنوعی دارد. جان مک کارتی اصطلاح هوش مصنوعی را در سال 1950 اختراع کرد. OpenAI شرکتی است که سعی داشته هوش مصنوعی را طوریکه به نفع بشریت باشد توسعه دهد. طبق گزارش‌ها، مایکروسافت با سرمایه‌گذاری 10 میلیارد دلاری در OpenAI، توسعه‌دهندگان ChatGPT، گام بزرگی برای کسب برتری نسبت به رقبای خود برمی‌دارد.

Semafor گزارش می دهد که مایکروسافت 10 میلیارد دلار در OpenAI، شرکت پشتیبان ChatGPT سرمایه گذاری کرده است. سرمایه گذاری به این بزرگی گامی مهم به سمت رشد OpenAI خواهد بود که می تواند توسعه ChatGPT و سایر پروژه های مرتبط با هوش مصنوعی را بیشتر کند.

اگر به اخبار کسب و کارهای بزرگ جهان علاقه دارید می توانید در اخبار کسب و کار رایانیوز مهم ترین خبر های مرتبط به کسب و کارها را بخوانید.

OpenAI چیست

OpenAI یک شرکت تحقیقاتی غیرانتفاعی است که هدف آن توسعه و هدایت هوش مصنوعی (AI) به روش هایی است که به نفع بشریت به عنوان یک کل باشد. تحقیقات و پتنت های این شرکت برای عموم آزاد است، مگر در مواردی که ممکن است ایمنی را به خطر بیندازند. OpenAI تا حدودی به دلیل نگرانی های وجودی بنیانگذاران آن در مورد احتمال وقوع فاجعه ناشی از بی دقتی و سوء استفاده از هوش مصنوعی همه منظوره ایجاد شد.

آن‌ها برنامه‌های مختلف مبتنی بر هوش مصنوعی و الگوریتم‌های یادگیری ماشینی ایجاد کرده‌اند که به رایانه‌ها اجازه می‌دهد تا انواع کارهایی مانند ایجاد تصاویر از متن یا ساخت یک دست روباتی که مکعب‌های روبیک را حل می‌کند، انجام دهند. آخرین پروژه آنها، OpenAI Codex، بر روی دسترسی بیشتر نرم افزارها و برنامه های برنامه نویسی برای مردم عادی و صرفه جویی در وقت و انرژی برنامه نویسان حرفه ای هنگام نوشتن کد متمرکز است.

OpenAI

تاسیس OpenAI

دفتر مرکزی آن در سانفرانسیسکو، کالیفرنیا قرار دارد. OpenAI یک آزمایشگاه تحقیقاتی هوش مصنوعی آمریکایی است که متشکل از شرکت انتفاعی OpenAI LP و شرکت مادر آن، OpenAI Inc غیرانتفاعی است.

این شرکت در سال 2015 توسط ایلان ماسک و سام آلتمن تاسیس شد. دو بنیانگذار شرکت و سایر سرمایه گذاران شرکت را با وقف یک میلیارد دلاری راه اندازی کردند. شرکت تمرکز طولانی مدتی بر پیشرفت های اساسی در هوش مصنوعی دارد. در فوریه 2018، ایلان ماسک به دلیل درگیری های احتمالی با کارش در تسلا، شرکت خودروسازی و انرژی پاک با الهام از نیکولا تسلا، شرکت را ترک کرد.

OpenAI در ایجاد نرم افزاری تخصص دارد که می تواند یاد بگیرد و با وظایف مختلف سازگار شود. این شرکت با برنامه محبوب ChatGPT خود که از آخرین انتشار در ماه گذشته با استقبال زیادی روبرو شده است. این توجه کاربران عادی و کارشناسان صنعت را به خود جلب کرده است.

معامله 10 میلیار دلاری مایکروسافت با OpenAI

برد اصلی مایکروسافت در این معامله، فرصت کار مستقیم با OpenAI و تأثیرگذاری بر مسیر ابزارهای آن است. این به مایکروسافت کمک می کند تا در لبه پیشروی یک تغییر قابل توجه در فناوری مصرف کننده باقی بماند. این اقدام یک قمار برای مایکروسافت است زیرا OpenAI به ناچار با رقابت در زمینه به سرعت در حال توسعه و بسیار رقابتی هوش مصنوعی مواجه خواهد شد. هم چنین این نشان دهنده علاقه فزاینده به هوش مصنوعی در بین سرمایه گذاران و شرکت های بزرگ است.

گفته می‌شود که سرمایه‌گذاری مایکروسافت بخشی از توافق‌نامه‌ای است که طی آن این شرکت 75 درصد از سود OpenAI را تا زمانی که سرمایه‌گذاری خود را جبران کند، دریافت خواهد کرد. معلوم نیست که آیا پولی که OpenAI برای بازوی رایانش ابری مایکروسافت خرج می کند در محاسبه بازپرداخت سرمایه گذاری در نظر گرفته می شود یا خیر.

بر اساس این ساختار، مایکروسافت 49 درصد از سهام را در اختیار خواهد داشت. سایر سرمایه گذاران 49 درصد از سهام را در اختیار خواهند داشت و شرکت مادر غیرانتفاعی OpenAI 2 درصد باقی مانده را در اختیار خواهد داشت.

مایکروسافت روی توانایی OpenAI برای ادامه پیشگام بودن و پیشرو بودن در زمینه هوش مصنوعی شرط بندی کرده است. با این حال، OpenAI به ناچار با رقابت سایر شرکت ها روبرو خواهد شد، زیرا زمینه هوش مصنوعی به سرعت در حال پیشرفت است.

قمار یا پیروزی مایکروسافت

این هفته گزارش شد که مایکروسافت در حال بررسی ادغام فناوری چت بات OpenAI در محصولات دیگر مانند Word و Outlook است. همچنین ممکن است شاهد ادغام ChatGPT در موتور جستجوی مایکروسافت بینگ در اوایل ماه مارس باشیم. در حالی که این یک پیروزی برای مایکروسافت به نظر می رسد، در این مرحله بیشتر یک قمار است. سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری مایکروسافت تضمین نمی کند که OpenAI همچنان موفق باشد. هر دو شرکت در حین حرکت در صنعت هوش مصنوعی که دائما در حال تحول و رقابتی است با چالش های زیادی روبرو خواهند شد.

از دیگر سرمایه گذاری های مهم احتمالی مایکروسافت سرمایه گذاری ۳۰ میلیارد دلاری گوگل و مایکروسافت طی پنج سال آینده در حوزه امنیت سایبری می باشد. این سرمایه گذاری ها می تواند آینده تکنولوژی را متحول کند. نظر شما چیست؟ 10 سال آینده تکنولوژی را کجا می بینید؟

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *