قابلیت‌ های ویندوز 10 که با کوچ به ویندوز ۱۱ از بین می رود

امروز در رایانیوز می خواهیم به قابلیت‌ های ویندوز 10 که با کوچ به ویندوز ۱۱ از بین می رود، بپردازیم. طی چند هفته گذشته، ویندوز به شکلی مورد توجه قرار گرفته است که تقریبا شش سال است شاهد آن نبوده ایم. پس از آنکه مایکروسافت رویدادی را برای 24 ژوئن اعلام کرد. گمانه زنی ها درمورد افشای احتمالی ویندوز 11 افراط کرد. با وجود همه صحبت ها در مورد ویژگی های جدید ویندوز 11، اما همه ویژگی ها از ویندوز 10 انتقال پیدا نمی کند. برخی از ویژگی های کلیدی است که نباید از دست بدهید.

بدیهی است که تمرکز زیادی در مورد ویندوز 11 روی ویژگی های جدید آن بوده است. تغییرات اساسی بصری، ویژگی های چند وظیفه ای جدید و قابلیت اجرای بومی برنامه های اندروید انجام شده است. با فرض اینکه همه بهترین ویژگی های ویندوز 10 به ویندوز 11 راه پیدا کند. ممکن است شما را راضی کند، اما اینطور نیست. چند نکته قابل توجه در ویندوز 11 وجود دارد که اگر از ارتقا رایگان استفاده کنید، ممکن است تعجب آور باشد. با تیم رایانیتا در ادامه خبر قابلیت‌ های ویندوز 10 که با کوچ به ویندوز ۱۱ از بین می رود همراه باشید.


جهت مطالعه اخبار بیشتر در مورد ویندوز 11 بخش تکنولوژی رایانیوز را از دست ندهید. همچنین می توانید از اخبار روز پیشرفت های تکنولوژی مطلع شوید.


جدول زمانی (Timeline)

Timeline در به روزرسانی ویژگی آوریل 2018 به ویندوز 10 معرفی شد. عمر نسبتا کوتاهی دارد. دیدن حذف شدن این ویژگی برای ویندوز 11 عجیب است. زیرا واقعا برای بسیاری از افراد مفید است. Timeline موجود در Task View، به شما امکان می دهد سابقه 30 روز گذشته خود را در تمام دستگاه هایی که با حساب مایکروسافت خود وارد سیستم شده اید، ردیابی کنید. این به شما امکان می دهد بدون هیچ مشکلی به کاری که انجام می دادید برگردید. اخیرا این ویژگی گسترش یافته است و شامل برگه های جداگانه از مرورگر Edge می شود.

عجیب است که ببینیم هیچ جایی برای Timeline در Task View بازطراحی شده وجود ندارد. اگرچه شاید آن طور که مایکروسافت امیدوار بود محبوبیت نداشته باشد.

جدول-زمانی-(Timeline)

حالت تبلت (Tablet mode)

استفاده از ویندوز 10 به عنوان تبلت مدت هاست که یکی از نقاط ضعف اصلی آن است. اگرچه هنوز حالت قرص اختصاصی دارد. به سبک ویندوز 8، با نمادهای بزرگتر و برنامه های تمام صفحه تغییر می کند. مایکروسافت به طور خاص بر روی ورودی لمسی در ویندوز 11 تمرکز کرد.

اما به نظر می رسد حالت اختصاصی از بین رفته است. بهبود صفحه کلید روی صفحه و فضاهای بزرگتر بین آیکون ها برای جلوگیری از لمس های تصادفی تفاوت ایجاد می کند. اما بسیار بیشتر به منظور بصری سازی ویندوز 11 به عنوان یک صفحه نمایش لمسی نیاز است. با این حال، به دلیل جداسازی اعلان ها و تنظیمات سریع در ویندوز 11، دیگر با یک ضربه تند از سمت راست صفحه نمایش در دسترس نیست. در حال حاضر، باید انگشت خود را بکشید و روی تسک بار ضربه بزنید. این کار سخت به نظر می رسد، به ویژه اگر از برنامه تمام صفحه از برنامه استفاده می کنید.

برخی از ویژگی های تسک بار

اکثر مردم از نوع نمایش تسک بار افقی که به طور پیش فرض در ویندوز 10 مشاهده می کنید، استفاده می کنند. اما می توانید به سرعت آن را در تنظیمات سفارشی کنید. اگر ترجیح می دهید یک صفحه نمایش جعبه ای داشته باشید یا بخواهید همه چیز را تغییر دهید، ترتیب عمودی ممکن است برای شما مناسب باشد.

متاسفانه، این گزینه در ویندوز 11 وجود ندارد. به راحتی می توانید نمادهای تازه متمرکز را به سمت چپ منتقل کنید. اما هنگام استفاده از رایانه خود، تسک بار در پایین صفحه باقی می ماند. برخی از آیکون های تسک بار ویندوز 10 نیز حذف می شوند.

در نسخه های پیش نمایش اخیر، مایکروسافت هنوز قابلیت تسک بار بیشتری را حذف کرده است. قابلیت کشیدن و رها کردن مستقیم فایل ها در برنامه های تسک بار دیگر موجود نیست. مایکروسافت تایید کرده است که این ویژگی در حال حاضر پشتیبانی نمی شود. اما ممکن است نظر افکار عمومی باعث تغییر نظر این شرکت شود.

اینترنت اکسپلورر

مدتی است که اینترنت اکسپلورر (IE) به امانت گرفته شده است و پس از 15 ژوئن 2022 دیگر پشتیبانی نمی شود. با این حساب، نباید تعجب کرد که اینترنت اکسپلورر با ویندوز 11 از پیش نصب نشده باشد. این بدان معناست که سیستم عامل جدید اولین نسخه ویندوز بدون IE برای بیش از دو دهه خواهد بود. اما این نباید روی نحوه استفاده از رایانه شما تاثیر بگذارد. توصیه می کنیم از اینترنت اکسپلورر به هیچ وجه استفاده نکنید. حتی اگر بارگیری آن در ویندوز 11 همچنان در دسترس باشد.


آنر چندی پیش از مجیک بوک ۱۶، ۱۶ پرو خود رونمایی کرد. جهت مطالعه بیشتر در این مورد خبر زیر را از دست ندهید.


ادغام کورتانا

مایکروسافت ابتدا کورتانا را در سال 2014 راه اندازی کرد. آن را به عنوان رقیبی مستقیم برای سیری و دستیار گوگل معرفی کرد. این تنها چند ماه قبل از عرضه اولین بلندگوی هوشمند (طراحی شده توسط الکسا) وارد بازار شد. اما در سال های اخیر بسیار عقب افتاده است. مایکروسافت حتی در سال 2019 اعتراف کرد که دیگر کورتانا را رقیبی برای دستیارهای صوتی قوی تر در بازار نمی بیند.

کورتانا به طور مستقیم در ویندوز 10 ادغام شده و بخش مهمی از مراحل راه اندازی را تشکیل می دهد. اما تاثیر آن بر ویندوز 11 به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. این برنامه دیگر در تنظیمات دخیل نخواهد بود یا در منوی استارت موجود نیست. در واقع، یک برنامه جداگانه کورتانا تنها شواهدی است که هنوز در دسترس است. مایکروسافت همچنین ادغام اسکایپ را به نفع تیم های مایکروسافت کنار می گذارد.

اشتراک گذاری

یه مهندس کامپیوتر کنجکاوم از دانشگاه تهران. استراتژیست محتوا و تدوینگر و گوینده کلا دستی به هنر دارم. | مرا عهدیست با شادی که شادی آن من باشد، مرا قولیست با جانان که جانان جان من باشد، به خط خویشتن فرمان به دستم داد آن سلطان، که تا تختست و تا بختست او سلطان من باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *