قطع چند ساعته اینستاگرام، واتساپ و سایر خدمات فیس بوک

امروز در رایانیوز می خواهیم به موضوع قطع چند ساعته اینستاگرام، واتساپ و سایر خدمات فیس بوک بپردازیم. فیس بوک و پلتفرم های اینستاگرام و واتساپ آن پس از قطع جهانی گسترده خدمات و مشاغل و افرادی که بر آن ها تکیه می کنند. ساعت ها در هرج و مرج قرار گرفتند دوباره فعال شدند. فیس بوک اواخر دوشنبه اعلام کرد که علت اصلی این قطعی تغییر تنظیمات بود. هیچ مدرکی مبنی بر نقض اطلاعات کاربران در نتیجه قطعی وجود ندارد.

شروع ماجرا و عذر خواهی

این شرکت با عذرخواهی گفت که در حال بررسی های بیشتر هستند. حدود ساعت 11:40 صبح دوشنبه آغاز شد. با تیم رایانیتا در ادامه خبر قطع چند ساعته اینستاگرام، واتساپ و سایر خدمات فیس بوک همراه باشید.

فیس بوک پیش از این در جریان یک بحران بزرگ جداگانه بود. زیرا افشاگر فرانسیس هاوگن، مدیر سابق محصولات فیس بوک، اسناد داخلی را در اختیار وال استریت ژورنال قرار داد. آگاهی شرکت را از آسیب های ناشی از محصولات و تصمیمات آن آشکار می کرد. هاوگن روز یکشنبه در برنامه 60 دقیقه شبکه CBS علنی اعلام کرد. قرار است سه شنبه در کمیته فرعی سنا شهادت دهد.

شروع-ماجرا-و-عذر-خواهی

این قطع ارتباط استدلال فیس بوک را مبنی بر اینکه اندازه و نفوذ آن مزایای مهمی برای جهان دارد، تقویت نمی کند. شرکت نظارت بر اینترنت Netblocks مستقر در لندن خاطرنشان کرد که برنامه های این شرکت برای ادغام فناوری در پشت بسترهای خود که در سال 2019 اعلام شد. نگرانی هایی را در مورد خطرات چنین اقدامی ایجاد کرده است. Netblocks گفت، در حالی که چنین تمرکز به شرکت یک دید واحد از عادات استفاده از اینترنت کاربران می دهد. خدمات را نیز در برابر خطاهای واحد آسیب پذیر می کند.

برای ساعت ها، تنها نظر عمومی فیس بوک توئیتی بود که در آن تصدیق می کرد. برخی از افراد در دسترسی به برنامه فیس بوک مشکل دارند. می گوید که در حال بازیابی دسترسی است. در مورد خرابی های داخلی، سرپرست اینستاگرام آدام ماسری در توئیتی نوشت که احساس می کند یک روز برفی است.

مایک شروفر ، مدیر ارشد فناوری فیس بوک، در توییتر خود “عذرخواهی صادقانه” کرد.

بیانیه دوشنبه فیس بوک

در بیانیه دوشنبه شب، فیس بوک تغییرات را مسبب روترهایی دانست که ترافیک شبکه را بین مراکز داده هماهنگ می کنند. این شرکت می گوید این تغییرات ارتباطات را قطع می کند. تاثیر متقابلی در نحوه ارتباط مراکز داده آن ها دارد و خدماتشان را متوقف می کند.

از بعدازظهر دوشنبه هیچ مدرکی مبنی بر وجود فعالیت های مخرب در دست نیست. متیو پرنس، مدیر عامل ارائه دهنده زیرساخت اینترنت Cloudflare، در توئیتر خود نوشت: هیچ چیزی که در رابطه با قطع خدمات فیس بوک مشاهده می کنیم نشان نمی دهد که این یک حمله سایبری بوده است.

فیس بوک نیز به پیام هایی برای اظهارنظر درباره این حمله یا احتمال فعالیت مخرب پاسخ نداد.

در حالی که بسیاری از نیروی کار فیس بوک هنوز از راه دور کار می کنند. گزارشاتی وجود داشت که نشان می داد کارمندان شاغل در محوطه این شرکت در منلو پارک، کالیفرنیا، در ورود به ساختمان دچار مشکل شده اند. زیرا قطع برق نشان های امنیتی آن ها را بی فایده کرده است.

فیس بوک در بیانیه ای دیگر گفت: برای جامعه عظیمی از مردم و مشاغل در سراسر جهان که به ما وابسته هستند، متاسفیم. ما سخت تلاش می کنیم تا دسترسی به برنامه ها و خدمات خود را بازیابی کنیم. خوشحال می شویم که گزارش دهیم که اکنون دوباره آنلاین شده اند. از اینکه با ما همراه بودید متشکریم.

نیاز به اینستاگرام و فیس بوک

این قطعی تاثیر بسیاری بر نزدیک به 3 میلیارد کاربر فیس بوک داشت. نشان می داد که جهان چقدر به آن ها و امکاناتشان اعتماد کرده است. برای اداره کسب و کارها، ارتباط با جوامع آنلاین، ورود به چندین وب سایت دیگر و حتی سفارش غذا به آن ها نیازمند است.

همچنین نشان داد که علیرغم حضور توییتر، تلگرام، سیگنال، تیک تاک، اسنپ چت و سایر پلتفرم ها، هیچ چیز نمی تواند به راحتی جایگزین شبکه اجتماعی شود. که در 17 سال گذشته به طور موثر به زیرساخت های حیاتی تبدیل شده است. این خاموشی همان روزی رخ داد که فیس بوک از قاضی فدرال خواست شکایت تجدید نظر شده ضد کمیسیون تجاری از سوی کمیسیون تجارت فدرال را رد کند. زیرا با رقابت شدید سایر خدمات مواجه است.

اشتراک گذاری

یه مهندس کامپیوتر کنجکاوم از دانشگاه تهران. استراتژیست محتوا و تدوینگر و گوینده کلا دستی به هنر دارم. | مرا عهدیست با شادی که شادی آن من باشد، مرا قولیست با جانان که جانان جان من باشد، به خط خویشتن فرمان به دستم داد آن سلطان، که تا تختست و تا بختست او سلطان من باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *