آینده هوش مصنوعی مولد (generative ai)

هوش مصنوعی این روزها بسیار رونق گرفته است و ابزارهای کارآمدی در اختیار گذاشته است. اما آینده هوش مصنوعی مولد (generative ai) چگونه خواهد بود؟ تصور شما چیست؟ تا کجا پیش خواهد رفت؟ سرعت رشد آن چگونه است؟

ابزارهایی مانندChatGPT، GitHub Copilot و StarCoder که مبتنی بر یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی هستند، این پتانسیل را دارند که تأثیر قابل توجهی بر زندگی روزمره همه افراد درگیر در توسعه نرم افزار داشته باشند. در زیر 8 روندی را که در راه ما هستند را شرح می دهیم.

8 روند هوش مصنوعی

 ۱- انتقال دانش

ابزارها به گسترش دانش در یک تیم توسعه کمک می کنند. توسعه دهندگان جدید یا کمتر با تجربه می توانند از پیشنهادات و توضیحات خودکار بهره مند شوند و سریعتر یاد بگیرند.

۲- تسریع در توسعه

  این ابزارها می‌توانند به توسعه‌دهندگان کمک کنند کد را سریع‌تر و کارآمدتر بنویسند. آنها پیشنهادات خودکار را ارائه می دهند و حتی بخش هایی از کد را تولید می کنند. این باعث کاهش زمان توسعه و افزایش بهره وری می شود.

۳- استاندارد سازی

  با ارائه قالب‌ها و قراردادهای کد، این ابزارها می‌توانند به ارتقای انطباق با استانداردهای توسعه و تضمین کد سازگار کمک کنند.

۴- تضمین کیفیت

با کمک به تشخیص و حل خطا، این ابزارها می توانند به افزایش کیفیت کد کمک کنند. شما می توانید توسعه دهندگان را از آسیب پذیری های احتمالی آگاه کنید و بهترین شیوه ها را به کار ببرید.

۵- قابلیت دسترسی برای غیر توسعه دهندگان

این ابزارها همچنین می توانند شروع به کار توسعه نرم افزار را برای افرادی که دانش توسعه گسترده ای ندارند، آسان تر کنند. این می تواند تنوع را در صنعت ارتقا دهد.

 ۶- رهایی از فعالیت های معمول

توسعه دهندگان زمان کمتری را صرف کارهای تکراری مانند نوشتن کد دیگ بخار یا مرور دستورالعمل های سبک کد می کنند. این به آنها اجازه می دهد تا روی کارهای پیچیده تر و خلاقانه تر تمرکز کنند.

۷- سازگاری با ابزار

  توسعه دهندگان باید با استفاده از این ابزارها سازگار شوند و اطمینان حاصل کنند که پیشنهادات تولید شده به صورت خودکار را به دقت بررسی می کنند تا اطمینان حاصل کنند که نیازهای پروژه را برآورده می کنند.

۸- جنبه های اخلاقی و حقوقی

  استفاده از هوش مصنوعی در توسعه نرم‌افزار سوالات اخلاقی و قانونی را نیز مطرح می‌کند. حق چاپ و مالکیت معنوی چگونه محافظت می شود؟ رعایت استانداردها و دستورالعمل ها چگونه تضمین می شود؟ شرکت ها باید دستورالعمل هایی را در اینجا ایجاد کنند که بتوانند از آنها پیروی کنند.

جمع بندی

نوآوری هایی مانند این ابزارها چالش ها، خطرات و همچنین فرصت هایی را به همراه دارند. ما هنوز در ابتدای توسعه در اینجا هستیم و نمی توانیم تمام جنبه های توسعه نرم افزار را پیش بینی کنیم و همچنین تمام رویاهای توسعه دهندگان نرم افزار محقق نمی شوند. تخصص و خلاقیت انسانی همچنان حیاتی است.

کار روتین و اتوماسیون در آینده به ابزارهای جدید منتقل خواهد شد. علاوه بر این، توسعه دهندگان و سازمان ها به طور یکسان باید به دقت فکر کنند که چگونه این ابزارها را در روش کار خود ادغام می کنند تا منافع خود را به حداکثر برسانند و خطرات احتمالی را به حداقل برسانند.

اخبار تکنولوژی ما را دنبال کنید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *