علت رایگان بودن مرورگرها

در این خبر از رایانیوز می خواهیم به علت رایگان بودن مرورگرها اینترنتی بپردازیم. اینکه چرا این مرورگر را به آسانی و رایگان در اختیار کاربران قرار می گیرند. با رایانیتا همراه باشید تا بیشتر به موضوع بپردازیم. احتمالا بسیاری از ما برای برای یادآوری این موضوع خیلی جوان باشیم، اما نرم افزار محبوب وبگردی که هزینه زیادی برای کاربران به همراه داشته است.

تنها در سال 1998 بود که Netscape Navigator برای استفاده معمول برای مصرف کنندگان عادی آزاد شد اما تقریبا دیگر هیچ کس هزینه ای برای مرورگرهای وب پرداخت نمی کند. پس چرا شرکت هایی که آن ها را توسعه می دهند هیچ هزینه را دریافت نمی کنند؟

اما مسئله اصلی این است که بسیاری از مرورگرهای وب درآمدهای بسیار سنگینی دارند. چیزی که ما مشاهده می کنیم صرفا برای کاربر است. این سوال نیز فقط برای کاربران معمولی پیش می اید چون خبری از پشت پرده ندارند.

هزینه توسعه و نگهداری یک مرورگر وب نیز از بیشتر برنامه های دیگر در مقیاس بزرگ بیشتر است. بنابراین چرا و چگونه شرکت هایی مانند گوگل ، مایکروسافت و موزیلا به همه اجازه می دهند از مرورگرهای وب خود به صورت رایگان استفاده کنند؟ چگونه آنها از مرورگرهای وب سود کسب می کنند؟ بیایید امروز در مورد این بحث کنیم بیایید نگاهی بیندازیم که چگونه مرورگرهای محبوب وب در حال حاضر سودآوری دارند که می توانند مرورگرها را کاملا رایگان نگه دارند.

مرور گوگل کروم

بیایید نگاهی بیندازیم که چگونه برخی از مرورگرهای معروف همچون گوگل کروم که می توان گفت بزرگ ترین مرورگر جهان است، خود را سرپا نگه می دارند.

به نظر می رسد که توسعه محبوب ترین مرورگر وب در جهان با مواردی که صرفا کاربران خود را به انجام آن ها ترغیب می کند، به راحتی پشتیبانی می شود. به عنوان مثال ، ویژگی جستجوی کروم به طور خودکار از گوگل به عنوان موتور جستجوی شما استفاده می کند که بی شک تبلیغاتی را که قسمت عظیمی از درآمد گوگل را تشکیل می دهند به شما ارائه می دهد. این بسیار شبیه نحوه درآمدزایی مرورگر ماکروسافت است. فقط با هدایت افراد به موتور جستجوگر بینگ ماکروسافت و تبلیغات آن.

پس از کلیک کردن روی صفحه جستجوی گوگل، بسیاری از تبلیغاتی که در سراسر وب مشاهده می کنید نیز توسط گوگل میزبانی می شوند. ایده این است که گوگل یک مرورگر را بسازد و نگهداری کند که افراد را در وب و فقط مرور می کند. باعث می شود آن ها به تبلیغات گوگل نگاه کنند.

این نیز صدمه ای نمی زند که کروم کاربران را به سمت استفاده از مجموعه برنامه های گوگل مانند Gmail Google Drive و Google Maps سوق می دهد که برخی از آن ها با تبلیغات پشتیبانی می شوند. در حالی که دیگران نسخه های پولی را برای عملکردهای اضافی مانند فضای ذخیره سازی بیشتر ارائه می دهند.

موزیلا فایرفاکس

اولین چیزی که با شنیدن نام فایرفاکس به ذهن شما خطور می کند غیرانتفاعی است. موزیلا فایرفاکس یک محصول سازمانی منبع باز و غیردولتی است. به عبارت دیگر، شرکت موزیلا، توسعه دهنده فایرفاکس، به فکر سودآوری از فایرفاکس نیست. یعنی این که آن ها قصد ندارند از این مرورگر درآمدزایی کنند. با این حال ، همانطور که می توانید تصور کنید، حتی اگر قصد آن ها سودآوری نباشد، آن ها سود می برند.

خب سوال اصلی اینجاست چطور سود کسب می کنند؟ اگرچه موزیلا از محل کمک های مالی کاربران درآمد کسب می کند. اما این هزینه بیشتر از هزینه های توسعه آن ها نیست. موزیلا فایرفاکس بیشترین سود را از گوگل دارد. همانطور که می دانید، گوگل موتور جستجوی پیش فرض موزیلا فایرفاکس نیز هست.

اگر موتور جستجوی دستی را از تنظیمات فایرفاکس تغییر ندهید. حتی اگر در نوار آدرس فایرفاکس جستجو کنید، نتایج جستجو را از گوگل دریافت خواهید کرد. خب از قبلا می دانیم که اگر از صفحه نتایج جستجو در گوگل بازدید کنید ، مزایای گوگل چیست. بنابراین حتی اگر کاربران فایرفاکس از جستجوی گوگل استفاده کنند، مزایای گوگل است.

به همین دلیل ، گوگل هر سال حدود نیم میلیارد دلار یا بیشتر به موزیلا پرداخت می کند تا موزیلا از جستجوی گوگل به عنوان موتور جستجوی پیش فرض مرورگر فایرفاکس خود استفاده کند. زیرا، اگر نتایج جستجوی پیش فرض فایرفاکس در گوگل نشان داده شود، سود هر ساله گوگل از آن بسیار بیشتر از 1 میلیارد دلار است. بنابراین این یک معامله تجاری خوب هم برای گوگل و هم برای موزیلا است. بیشتر کاربران مرورگر وب موتور جستجوی پیش فرض خود را تغییر نمی دهند. بنابراین در اینجا ضرری برای گوگل هم وجود ندارد. اما اکنون موزیلا از برخی خدمات خرد دیگر سود کسب کرده است. به عنوان مثال ، Firefox VPN.

مرورگر مایکروسافت Edge

مرورگر مایکروسافت Edge دقیقا مانند گوگل کروم است. تفاوت در این است که گوگل کروم در اکوسیستم گوگل و مایکروسافت Edge در اکوسیستم ماکروسافت است. اما طرح سودآوری از مرورگرهای دو شرکت کاملا یکسان است. درست مثل این که اگر شما در نوار آدرس گوگل کروم به دنبال چیزی می گردید ، نتایج با استفاده از موتور جستجوی گوگل نشان داده می شوند. درست مانند اگر در نوار آدرس مرورگر Microsoft Edge چیزی را جستجو می کنید، نتایج جستجو با استفاده از موتور جستجوی ماکروسافت Bing نشان داده می شود.

همانطور که گوگل محتوا و تبلیغات حمایت شده را در نتایج جستجوی خود نشان می دهد. مایکروسافت نیز در نتایج جستجوی Bing خود تبلیغات را نشان می دهد. بنابراین هر کاربری در واقع می تواند از مایکروسافت در نتایج جستجوی بینگ سود ببرد. دقیقا به همین ترتیب، شرکت مایکروسافت می تواند از آن دسته کاربران مایکروسافت Edge که چنان نادان هستند سود کسب کند که نمی توانند موتور جستجوی پیش فرض را تغییر دهند. صادقانه بگوییم، مایکروسافت Edge تنها بخشی از سیستم عامل ویندوز 10 آن هاست.

مرورگر Opera

چند سال پیش، بسیاری از کاربران ویندوز از مرورگر Opera استفاده می کردند. با این حال، محبوبیت مرورگر Opera بسیار کاهش یافته است. هیچ کس از مرورگر Opera استفاده نمی کند. زیرا ویندوز در حال حاضر گزینه های بهتری نسبت به Opera دارد. علاوه بر این، سال گذشته ، شرکت Opera به دلیل جمع آوری داده های کاربر، ارسال آن به یک سرور چینی و ترویج برخی کلاهبرداری های وام متهم شد. به همین دلیل تعداد کاربران اپرا بسیار کاهش یافته است. با این حال، برخی از کاربران دسکتاپ هنوز از Opera استفاده می کنند. درباره مدل تجاری Opera هیچ چیز به طور قطعی شناخته نشده است.

با این حال ، وب سایت هایی که به صورت زبانه در صفحه اصلی در مرورگر Opera وجود دارند. قطعا توسط Opera پرداخت می شوند تا در صفحه اصلی Opera باشند. علاوه بر این، مرورگرهای Opera با بسیاری از شرکت های محلی تلفن های هوشمند در کشورهای مختلف معامله می کنند تا مرورگر Opera را بر روی تلفن های هوشمند خود از پیش نصب کنند. باز هم، Opera ممکن است داده های کاربر را با پروکسی رایگان داخلی خود جمع آوری و بفروشد. علاوه بر این، اطلاعات زیادی در مورد منبع سود مرورگر Opera شناخته نشده است.

اگر به اخبار مرورگرها علاقه مندید سری به  ۹ مرورگر برتر اندروید بزنید.

اشتراک گذاری

یه مهندس کامپیوتر کنجکاوم از دانشگاه تهران. استراتژیست محتوا و تدوینگر و گوینده کلا دستی به هنر دارم. | مرا عهدیست با شادی که شادی آن من باشد، مرا قولیست با جانان که جانان جان من باشد، به خط خویشتن فرمان به دستم داد آن سلطان، که تا تختست و تا بختست او سلطان من باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *