TPM 2.0؛ تراشه‌ای برای اجرای ویندوز 11

در این خبر از رایانیوز می خواهیم به خبر TPM 2.0؛ تراشه‌ای برای اجرای ویندوز 11 بپردازیم. خب همانطور که می دانید چند روزی است که مایکروسافت از ویندوز 11 کرده است. این خبر میان کاربران ویندوز و فضای مجازی سر و صدای بسیاری کرده است. هر روز خبر جدید از این ویندوز جدید به گوش می خورد. در میان این اخبار خبر الزام وجود تراشه TPM نیز به چشم می خورد. طبق این خبر در صورت نداشتن تراشه TPM نمی توانید ویندوز 10 خود را به ویندوز 11 آپدیت نمایید. یا اینکه مستقیم 11 را نصب کنید. با تیم رایانیتا در ادامه خبر TPM 2.0؛ تراشه‌ای برای اجرای ویندوز 11 همراه باشید، تا بیشتر به این موضوع بپردازیم.

تراشه TPM چیست؟

در ابتدایی ترین حالت، TPM یک تراشه کوچک در مادربرد رایانه شماست. که گاهی اوقات از پردازنده اصلی و حافظه جدا است. این تراشه شبیه برنامه احراز هویتی که در تلفن برای ورود به حساب بانکی خود استفاده می کنید. در این سناریو ، روشن کردن رایانه شما به معنای وارد کردن نام کاربری و رمز ورود به صفحه ورود به سیستم است. اگر در مدت زمان کوتاهی کدی را وارد نکنید، زنگ هشدار به صدا در می آید یا نمی توانید به پول خود دسترسی پیدا کنید.

به همین ترتیب، پس از فشار دادن دکمه روشن یا خاموش بر روی رایانه شخصی جدیدی که از رمزگذاری دیسک کامل و TPM استفاده می کند. تراشه کوچک کد منحصر به فردی به نام کلید رمزنگاری را تامین می کند. اگر همه چیز عادی باشد. رمزگذاری درایو قفل می شود و رایانه شما راه اندازی می شود. اگر مشکلی در کلید وجود داشته باشد. شاید یک هکر لپ تاپ شما را سرقت کرده. سعی کرده درایو رمزگذاری شده داخل آن را دستکاری کند رایانه شما راه اندازی نمی شود.

در حالی که این نحوه عملکردهای مدرن TPM در ابتدایی ترین سطح است. اما از آنچه می توانند انجام دهند بسیار دور است. در حقیقت، بسیاری از برنامه ها و سایر ویژگی های رایانه شخصی پس از بالا آمدن سیستم از TPM استفاده می کنند. سرویس گیرندگان ایمیل Outlook از TPM برای مدیریت پیام های رمزگذاری شده یا امضا شده با کلید استفاده می کنند. مرورگرهای وب فایرفاکس و کروم همچنین از TPM برای برخی از توابع پیشرفته مانند نگهداری گواهینامه های SSL برای وب سایت ها استفاده می کنند. علاوه بر رایانه های شخصی، تعداد زیادی از فناوری های مصرف کننده از TPM نیز استفاده می کنند. از چاپگرها گرفته تا لوازم جانبی متصل به خانه.

هدف اصلی TPM ها

همانطور که TPM ها علاوه بر هدف اصلی خود برای تامین حفاظت از boot-up برای رایانه ها، می توانند بسیاری از عملکردهای دیگر را نیز انجام دهند. به همین ترتیب آن ها می توانند علاوه بر یک تراشه مستقل، اشکال مختلفی نیز داشته باشند.گروه محاسبات معتمد (TCG)، مسئول حفظ استانداردهای TPM، خاطر نشان می کند که دو نوع TPM اضافی وجود دارد.

TPM ها می توانند در CPU اصلی ادغام شوند. یا به عنوان یک قطعه فیزیکی یا به عنوان کدی که در یک محیط اختصاصی اجرا می شود. این روش تقریبا به اندازه تراشه TPM مستقل ایمن است. زیرا از یک محیط قابل اعتماد استفاده می کند که از سایر برنامه هایی که از CPU استفاده می کنند، مجزا است.

هدف-اصلی-TPM-ها

نوع سوم TPM مجازی است. کاملا در نرم افزار اجرا می شود. این مورد برای استفاده در دنیای واقعی توصیه نمی شود. TCG هشدار می دهد. زیرا هم در برابر دستکاری و هم در برابر اشکالات امنیتی که ممکن است در سیستم عامل وجود داشته باشد آسیب پذیر است.

معامله با ویندوز و TPM چیست؟

ویندوز 7 و ویندوز 10 هر دو پشتیبانی گسترده ای از TPM دارند. لپ تاپ ها و دسک تاپ هایی که برای استفاده در سازمان های بزرگ با الزامات شدید امنیتی IT مورد استفاده قرار گرفته اند. در بسیاری از موارد، TPM ها جایگزین کارت های هوشمند دست و پاگیری شده اند که دپارتمان های فناوری اطلاعات یک بار برای کارمندان صادر می کردند. کارت های هوشمند باید وارد شکاف شوند یا به خواننده بی سیم داخلی ضربه بزنند تا بررسی شود که سیستم از دستکاری رنج نبرد.

TPM ها گزینه های کارآمدی برای روش های قدیمی ایمن سازی رایانه های شخصی ویندوز هستند. در واقع، از ژوئیه 2016 مایکروسافت در واقع در همه رایانه های شخصی که از نسخه 10 ویندوز 10 برای دسکتاپ (Home، Pro، Enterprise یا Education) استفاده می کنند به پشتیبانی TPM 2.0 نیاز دارد.

به همین ترتیب، ویندوز 11 فقط در رایانه های شخصی که دارای قابلیت TPM هستند، اجرا خواهد شد. مایکروسافت پیش از در دسترس بودن عمومی ویندوز 11، در مورد این مورد سخت گیری کرده است. اگر هم اکنون ابزار سازگاری ویندوز 11 را بارگیری کنید. تنها در صورت فعال بودن TPM 2.0 نشان می دهد که سیستم شما آماده است. مایکروسافت خاطرنشان می کند که در روزها و هفته های آینده این ابزار را بهینه می کند تا در توضیح مشخصات سازگاری مفیدتر باشد.

چگونه بفهمیم TPM 2.0 را داریم؟

اگر رایانه ای دارید که سایر حداقل سیستم مورد نیاز ویندوز 11 را برآورده می کند. احتمال پشتیبانی از TPM 2.0 وجود دارد. با این حال استاندارد نسبتا جدید است. اگر کامپیوتر خود را پس از سال 2016 خریداری کرده اید. مطمئنا با TPM 2.0 همراه است. اگر رایانه شما قدیمی تر باشد احتمالا یا نسخه قدیمی تر TPM 1.2 را دارد. که به گفته مایکروسافت برای ویندوز 11 توصیه نمی شود. یا اصلا TPM ندارد.

مایکروسافت سعی دارد با مراجعه به مهلت 2016 خود برای اجرای TPM 2.0، شرایط را ساده کند. این شرکت در سوالات متداول ویندوز 11 خود یادآوری می کند. بسیاری از رایانه های شخصی که کمتر از چهار سال عمر دارند می توانند به ویندوز 11 ارتقا یابند.

از آنجا که TPM ها اشکال مختلفی دارند. همانطور که قبلا ذکر شد، راهی وجود ندارد که با یک نگاه تایید کنید آیا رایانه شما تراشه یا سیستم عامل سازگار با TPM 2.0 را فعال کرده است. ویندوز نشانگر وضعیت عمومی “پردازنده امنیتی” را ارائه می دهد. اما برای اطمینان باید با شرکتی که دسکتاپ یا لپ تاپ شما را ساخته است مشورت کنید.

بیشتر فروشندگان بزرگ مقالات پشتیبانی مستقیم منتشر شده در وب سایت خود دارند که توضیح می دهد کدام محصولات از TPM 2.0 پشتیبانی می کنند. به عنوان مثال، Dell یک نمودار مفید منتشر می کند که نشان می دهد کدام نوع TPM در کدام سیستم نصب شده است. این شرکت از سه نوع مختلف TPM 2.0 در لپ تاپ ها و دسکتاپ های Latitude ، Precision ، OptiPlex و قابل استفاده استفاده می کند.


خب پس از اینکه نسخه آزمایشی ویندوز 11 فاش شد. چند روز پیش مایکروسافت طی رویدادی آنلاین از این ویندوز که کلی سر و صدا کرده رونمایی کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر از این مراسم به خبر زیر مراجعه نمایید.


امکان افزودن TPM به رایانه وجود دارد؟

اگر در چند سال گذشته رایانه رومیزی خود را خریدید و راحت با سخت افزار و تنظیمات امنیتی نرم افزار در BIOS سیستم سر و صدا دارید. احتمالا می توانید یک تراشه گسسته TPM 2.0 به مادربرد خود اضافه کنید. بسیاری از مادربردها دارای دسته ای از پین های هدر هستند که به وضوح برچسب “TPM” دارند.

اما این کار به سادگی خرید ماژول الحاقی TPM 2.0 و اتصال آن به هدر نیست. حتی اگر یک TPM سخت افزاری در رایانه داخلی خود نصب کرده باشید. باید اطمینان حاصل کنید که برای شناسایی آن در سیستم عامل ویندوز به درستی در BIOS تنظیم شده است. این فرآیند بر اساس اینکه از کدام مادربرد و CPU استفاده می کنید متفاوت است.

حتی مایکروسافت تصدیق می کند که روشن کردن TPM لزوما روندی ساده نیست. اگر شما یکی از بسیاری از افرادی هستید که با ساخت مادربرد یا پردازنده مرکزی که ممکن است فاقد قابلیت TPM یا توانایی افزودن آن ها باشد. هزینه قابل توجهی برای ساخت یک رایانه عالی بازی سال ها گذشته صرف کرده است. سیستم شما هنوز هم احتمال دارد سال ها عمر کند. اما ممکن است نتواند ویندوز 11 را اجرا کند. یک راه حل مبتنی بر سیستم عامل TPM 2.0 ممکن است برای برخی از رایانه های شخصی بدون قابلیت TPM در مادربرد گزینه باشد. هرچند که اجرای یک مورد به خودی خود تقریبا به آزمایش و خطا نیاز دارد.

اشتراک گذاری

یه مهندس کامپیوتر کنجکاوم از دانشگاه تهران. استراتژیست محتوا و تدوینگر و گوینده کلا دستی به هنر دارم. | مرا عهدیست با شادی که شادی آن من باشد، مرا قولیست با جانان که جانان جان من باشد، به خط خویشتن فرمان به دستم داد آن سلطان، که تا تختست و تا بختست او سلطان من باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *