خروج شیائومی از فهرست سیاه تجاری آمریکا

در این خبر می خواهیم به خبر خروج شیائومی از فهرست سیاه تجاری آمریکا بپردازیم. با رایانیوز در ادامه همراه باشید. بالاخره شیائومی با چراغ سبز از دولت بایدن می تواند مجددا به فعالیت های خود در خاک آمریکا ادامه بدهد. درواقع شرکت شیائومی و دولت ایالات متحده به توافق رسیده اند. که لیست سیاه دولت ترامپ را که می تواند سرمایه گذاری آمریکا در تولید کننده گوشی های هوشمند چینی را محدود کند کنار بگذارد.

غول تلفن هوشمند چینی

این غول تلفن هوشمند چینی در اوایل سال جاری میلادی پس از صدور فرمانی از سوی وزارت دفاع آمریكا در زمان رئیس جمهور پیشین آمریکا دونالد ترامپ، که از شركت شیائومی شکایت كرده بود. این شركت را به عنوان یک شركت نظامی كمونیست چینی معرفی می كرد.

این مسئله نیز منجر به حذف شیائومی از صرافی های آمریكا و حذف آن از شاخص های معیار جهانی شد. وزارت دفاع ایالات متحده اکنون موافقت کرده است که دستور نهایی خالی کردن تعیین “مناسب” باشد. با توجه به پرونده ای که به دادگاه های ایالات متحده ارسال شد. شیائومی از اظهار نظر در این باره خودداری کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه چین ، در پکن گفت که از هیچ معامله ای که این شرکت با ایالات متحده به دست آورده اطلاع ندارد.

بر اساس پرونده طرفین توافق کرده اند که یک مسیر رو به جلو حل شود. این دادخواست را بدون نیاز به جلسه توجیهی دعوا حل کند. اما در آن ذکر نشده است که آیا این توافق نامه شرط حذف را شامل می شود. طرفین درگیر در حال مذاکره بر سر شرایط خاص هستند و قبل از 20 می پیشنهاد مشترک جداگانه ای ارائه می دهند.

امیلی هورن، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت، دولت ایالات متحده نگران سرمایه گذاری های احتمالی ایالات متحده در شرکت های مرتبط با ارتش چین است و کاملاً متعهد به ادامه فشار بر این شرکت ها است.

وی در بیانیه ای گفت:”دولت بایدن از سرمایه گذاری های احتمالی ایالات متحده در شركت های مرتبط با ارتش چین نگران است. كاملا متعهد به ادامه فشار بر این شركت ها است.”

سهام شیائومی در معاملات چهارشنبه هنگ کنگ تا 6.7٪ افزایش یافت. در حالی که نرخ سود در اسکناس 2030 دلاری آن 10 واحد پایه را کاهش داد و به 177 واحد رسید ، که کمترین مقدار از ژانویه است.

بلومبرگ هوش می گوید:

احساسات بازار در اطراف شیائومی می تواند توافق نامه ای برای حذف آن از لیست سیاه شرکت های محدود آمریکا تهیه یابد. نامگذاری آن به عنوان یک شرکت نظامی کمونیست چین توسط ایالات متحده در اوایل سال جاری هیچ تاثیری در اصول اساسی نداشت. اما قبل از کاهش 15 درصدی سهام شیائومی ، حتی با افزایش 27٪ مالکیت سرمایه گذاران سرزمین اصلی.

دادگاه آمریكا در ماه مارس طرف شیائومی را گرفت. این ممنوعیت را موقتا متوقف كرد. قاضی منطقه ایالات متحده ، رودلف کانتراس ، در آن زمان گفت که شیائومی احتمالا با برپایی دادخواست کاملا منع تحریم را برنده خواهد شد. دستور موقت اولیه را صادر کرد تا از آسیب های جبران ناپذیری به شرکت جلوگیری کند.

در نهایت شرکت فناوری چینی شیائومی روز چهارشنبه گفت که به طور رسمی از لیست سیاه آمریکا خارج شده است. شیائومی مجددا تأکید کرد که این یک شرکت باز ، شفاف و تجاری است.

دستور نهایی صادر شده

مطابق دستور نهایی صادر شده توسط دادگاه منطقه ای آمریکا: برای منطقه کلمبیا در روز سه شنبه، نام شیائومی را به عنوان شرکت نظامی کمونیست چین (CCMC) خالی کرد. دادگاه رسما لغو شد.

این شرکت در بیانیه ای که روز چهارشنبه تحت عنوان رئیس لی لی جون در بورس اوراق بهادار هنگ کنگ منتشر شد. اظهار داشت: شیائومی از اعتماد و پشتیبانی همه کاربران جهانی، شرکا، کارمندان و سهامداران خود سپاسگزار است.

فروشنده شیائومی بار دیگر تاکید کرد که این شرکت دارای سهامی شفاف، در بازارهای عمومی، به طور مستقل اداره می شود. شیائومی به ارائه محصولات و خدمات الکترونیکی قابل اعتماد به کاربران ادامه خواهد داد.

پیروزی شیائومی در انتظار است…

با وجود مشکلات در به چالش کشیدن ممنوعیت ایالات متحده، پیروزی نهایی شیائومی در انتظار است. زیرا لیست سیاه پنتاگون “خلاف قانون اساسی” نبود. بنابراین نمی تواند در ایالات متحده جایی که اصل حاکمیت قانون عمیقا در دادگاه قرار دارد، آب را نگه دارد.

هنچنین شیائومی الگوی خوبی برای شرکت هایی که در لیست سیاه آمریکا بودند برای دفاع از منافع خود تشکیل داده است. ژو معتقد بود که تامین کنندگان آمریکایی شیائومی، می توانند از طریق لابی ها نقش فعالی در پرونده داشته باشند. شرکت های چینی باید تلاش کنند تا یک کانال ارتباطی موثر از طریق منابع محلی ایجاد کنند.

شرکت فناوری نقشه برداری چینی Luokung Technology Corp ، نیز که در لیست سیاه آمریکا قرار دارد. در اوایل ماه مارس از دولت آمریکا شکایت کرد و خواستار حذف از لیست سیاه در مهلت مقرر شد. این شرکت در فهرست NASDAQ در تاریخ 5 می حکم موقت دادگاه ایالات متحده را دریافت کرد. وی منع قریب الوقوع سرمایه گذاری را به حالت تعلیق درآورد.

با این حال ژو هشدار داد كه شركتهای فن آوری چینی نباید تفسیر ذهنی كنند.

رقیب محلی شیائومی: هوآوی

رقیب محلی موبایل شیائومی ، یعنی شرکت هوآوی نیز در سال 2019 در لیست سیاه صادرات قرار گرفت. از دسترسی به فناوری حیاتی منشا آمریكایی منع شد. این بر توانایی آن در طراحی تراشه ها و اجزای منبع خود از خارج از فروشندگان تاثیر گذاشت. این اقدامات به طور موثر بخش گوشی های هوشمند شرکت هوآوی را فلج کرد.

بعدا، وزارت دفاع آمریكا محدودیت های مشابهی را برای شركت بین المللی ساخت نیمه هادی چین (0981.HK) ایجاد كرد. كه كلیدی مهم در تلاش ملی چین برای تقویت بخش تراشه های داخلی آن است.

اشتراک گذاری

یه مهندس کامپیوتر کنجکاوم از دانشگاه تهران. استراتژیست محتوا و تدوینگر و گوینده کلا دستی به هنر دارم. | مرا عهدیست با شادی که شادی آن من باشد، مرا قولیست با جانان که جانان جان من باشد، به خط خویشتن فرمان به دستم داد آن سلطان، که تا تختست و تا بختست او سلطان من باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *