۹ قابلیت برجسته‌ اندروید ۱۲

امروز در رایانیوز می خواهیم به بررسی ۹ قابلیت برجسته‌ اندروید ۱۲ بپردازیم. اندروید 12 ویجت‌های جدید اصلاح‌شده و حفاظت از حریم خصوصی بهبود یافته‌ای را به‌وجود می‌آورد. در ظاهر، آخرین نسخه اندروید ممکن است به نظر برسد که همه چیز در مورد رنگ جدید و تازه است. با این حال، واقعا اینطور نیست. زیرا ویژگی های جدید زیادی در اندروید 12 وجود دارد که باید آن ها را امتحان کنید. با تیم رایانیتا در ادامه مقاله ۹ قابلیت برجسته‌ اندروید ۱۲ همراه باشید.

1- تم داینامیک مبتنی بر تصویر پس زمینه

موتور طرح تم داینامیک monet یکی از ویژگی های برجسته اندروید 12 است. چیزی که Material You را بسیار خاص می کند. موتور رنگ‌ ها را از تصویر پس زمینه اعمال‌شده بیرون می‌کشد. از آن‌ ها در سرتاسر UIهای سیستم برای اهداف مضمون استفاده می‌کند. چیزی که تجربه را حتی بهتر می کند این است که رنگ ها برای اپلیکیشن هایی که برای پشتیبانی از موتور قالب بندی به روز شده اند نیز اعمال می شوند.

موتور تم داینامیک در اندروید 12 این اطمینان را به شما خواهد داد که هرگز از رابط کاربری خسته نشوید. یک تغییر ساده تصویر پس زمینه کافی است تا به همه چیز یک لایه رنگ تازه ببخشد.

1-تم-داینامیک-مبتنی-بر-تصویر-پس-زمینه

2- داشبورد بازی

داشبورد بازی که در حال حاضر یکی از ویژگی‌ های انحصاری اندروید 12 برای پیکسل است. با قرار دادن برخی ابزارها و اطلاعات مهم، مانند توانایی ضبط بازی، پخش جریانی جلسه بازی در یوتیوب، یا نمایش یک شمارنده FPS زنده، تجربه بازی شما را بهبود می‌بخشد. می تواند ایده ای از عملکرد گوشی شما داشته باشد.

همچنین می توانید بسته به نیاز خود یکی از سه نمایه مختلف بازی عملکرد، استاندارد و صرفه جویی در باتری را انتخاب کنید. با این حال، این ویژگی خاص فقط با بازی هایی کار می کند که برای استفاده از API های جدید اندروید 12 به روز شده اند.

با رفتن به Settings > Notifications > Do Not Disturb می توانید داشبورد بازی را در اندروید 12 فعال کنید. از منوی باز شده گزینه Schedules را انتخاب کنید. سپس آیکون تنظیمات (چرخ دنده) را در کنار Gaming انتخاب کنید. سپس گزینه Game Dashboard را فعال کنید. همچنین اگر نمی‌خواهید هنگام اجرای بازی‌ها با اعلان‌ها قطع شود. می‌توانید گزینه Do Not Disturb for games را فعال کنید.

3- حالت یک دست

یکی دیگر از ۹ قابلیت برجسته‌ اندروید ۱۲ حالت یک دست است. گوگل با استفاده از پوسته های اندرویدی شخص ثالث، حالت یک دستی بومی را در اندروید 12 اضافه کرده است. همانطور که از نام آن مشخص است. این ویژگی استفاده از گوشی خود را با یک دست آسان می کند. یک امتیاز برای دستگاه هایی با نمایشگرهای بزرگ و غول پیکر اندازه ای مانند پیکسل 6 پرو می باشد.

در دستگاه خود، به Settings > System > Gestures بروید. روی حالت یک دست ضربه بزنید و کلید را فعال کنید. اکنون می توانید حالت یک دستی را با کشیدن انگشت به سمت پایین از لبه پایین نمایشگر فعال کنید. توجه داشته باشید که این ویژگی فقط زمانی کار می کند که از پیمایش اشاره ای در دستگاه خود استفاده می کنید.

بر خلاف پیاده سازی سامسونگ و شیائومی، حالت یک دستی در اندروید 12 در گوگل پیکسل کوچک شده و کل رابط کاربری را به پایین منتقل می کند. تا دسترسی به عناصر بالا با انگشت شست شما آسان تر شود. می توانید با ضربه زدن روی هر نقطه از بالای نمایشگر از حالت یک دست خارج شوید.


عیب‌یابی مشکلات دستگاه های اندرویدی یکی از رایج‌ترین و خسته‌کننده‌ ترین کارها است. در مقاله زیر به برخی از رایج ترین این مشکلات پرداختیم. پیشنهاد می کنیم آن را از دست ندهید.


4- ضربه سریع(Quick Tap)

گوگل با استفاده از ژست Back Tap در iOS 14 یک ویژگی Quick Tap جدید را در اندروید 12 معرفی کرده است. با یک یا دو بار ضربه ساده در پشت گوشی خود، می توانید برنامه مورد نظر خود را راه اندازی کنید. پخش رسانه را کنترل کنید. یک اسکرین شات بگیرید، برنامه های اخیر را نشان دهید و دستیار گوگل را فعال کنید.

ژست ضربه سریع زیر Settings > System > Gestures در اندروید 12 قرار می گیرد. اکنون، بسته به اولویت خود، اقدامی را که می خواهید به Quick Tap اختصاص دهید، انتخاب کنید.

5- اشتراک گذاری مستقیم در Recents overview menu

ویژگی اشتراک‌ گذاری سریع تصویر از Recents overview menu در اندروید 12 بهبود یافته است. اکنون وقتی به سادگی تصاویر را از اینستاگرام، یک صفحه وب در کروم یا سایر برنامه‌های مشابه بکشید و رها کنید. فهرستی از مخاطبین پیشنهادی شما در پایین برای اشتراک‌گذاری سریع و آسان نشان داده می‌شود. این باعث می‌شود که کل فرآیند اشتراک‌گذاری محتوا از نمای کلی Recents ساده‌ تر و راحت‌ تر شود.

6- داشبورد حریم خصوصی

گوگل بار دیگر تلاش‌ های خود را در بخش حریم خصوصی با داشبورد حریم خصوصی افزایش می‌دهد. به شما یک نمای کلی از اینکه کدام برنامه‌ها به داده‌های موقعیت مکانی، دوربین، میکروفون و سایر مجوزهای شما در 24 ساعت گذشته دسترسی داشته‌اند، ارائه می‌دهد. شما یک تفکیک کامل دریافت می کنید. درست تا لحظه ای که یک برنامه از یک مجوز خاص استفاده می کند.

اگر از برنامه‌های نصب‌شده روی دستگاه‌ تان که بی‌صدا شما را ردیابی می‌کنند یا به مکالمه‌های شما گوش می‌دهند، پارانویا هستید. می‌توانید از داشبورد حریم خصوصی برای تشخیص درست یا نادرستی آن استفاده کنید. به داشبورد حریم خصوصی می‌توانید از Settings > Privacy > Privacy dashboard حریم خصوصی دسترسی داشته باشید.

7- کم نور کردن صفحه نمایش

اگر روشنایی صفحه گوشی خود را حتی در کمترین تنظیمات ممکن کمی بیش از حد روشن می بینید. یک گزینه جدید Extra Dim در اندروید 12 وجود دارد که باعث کاهش بیشتر نور صفحه نمایش می شود. این برای هر کسی که تمایل دارد در یک اتاق تاریک به صفحه نمایش تلفن خود خیره شود بسیار عالی است. زیرا روشنایی بسیار کم به کاهش فشار روی چشم آن ها کمک می کند.

می‌توانید گزینه‌ای را که در زیر Settings > Accessibility > Extra dim اضافی قرار گرفته است، پیدا کنید.

8- ویجت مکالمه

گوگل در اندروید 12 به ویجت ها تغییرات اساسی داده و یک ویجت مکالمه مفید را برای همراهی با آن اضافه کرده است. ویجت به شما کمک می‌کند بدون توجه به برنامه‌ای که استفاده می‌کنید، تنها با یک ضربه به بیشترین مکالمات خود دسترسی داشته باشید.

در زیر نحوه افزودن ویجت مکالمه به صفحه اصلی خود آورده شده است:

  1. روی یک ناحیه خالی از صفحه اصلی خود فشار طولانی دهید. از منوی باز شده، ویجت ها را انتخاب کنید.
  2. به پایین بروید و مکالمه و سپس ویجت مکالمه را انتخاب کنید.
  3. شما می توانید اندازه ویجت را مطابق میل خود تغییر دهید. اکنون، مکالمه اخیری را که می‌خواهید در ویجت نشان داده شود، انتخاب کنید. سپس می توانید به سادگی با ضربه زدن بر روی آن مکالمه به سرعت به آن دسترسی پیدا کنید.

توجه داشته باشید که ویجت مکالمه به صورت داینامیک با مکالمات اخیر یا متداول شما به روز نمی شود. باید به صورت دستی مکالمه اختصاص داده شده به ویجت را با ضربه زدن روی نماد مداد روی آن تغییر دهید.


وجود نرخ تاخیر در کیبورها می تواند سرعت عمل شما را بسیار کم کند. در طولانی مدت موجب خستگی شود. در مقاله زیر به روش های از بین بردن و کاهش این نرخ تاخیر پرداختیم. پیشنهاد می کنیم حتما سری به این مقاله بزنید.


9- اسکرول تصاویر

این یکی از ویژگی‌هایی است که گوگل برای آوردن آن به اندروید سال‌ها طول کشیده است. روزهایی که فقط گرفتن اسکرین شات کافی بود گذشته است. کاربران اکنون اغلب نیاز به گرفتن اسکرین شات از لیست های طولانی دارند. با اسکرول کردن اسکرین شات، دیگر نیازی به گرفتن چندین اسکرین شات برای گرفتن یک لیست طولانی نخواهید داشت. در عوض، یک اسکرین شات بگیرید و از نوار ابزاری که در پایین ظاهر می‌شود، روی Capture more ضربه بزنید. به یاد داشته باشید که این گزینه فقط در لیست ها یا جایی که واقعا امکان گرفتن اسکرین شات طولانی وجود دارد نشان داده می شود.

یکی از مزیت‌های پیاده‌سازی گوگل این است که به شما امکان می‌دهد شروع و پایان اسکرین شات را تعیین کنید. بنابراین می‌توانید دقیقا بخشی را که می‌خواهید ثبت کنید.

اشتراک گذاری

یه مهندس کامپیوتر کنجکاوم از دانشگاه تهران. استراتژیست محتوا و تدوینگر و گوینده کلا دستی به هنر دارم. | مرا عهدیست با شادی که شادی آن من باشد، مرا قولیست با جانان که جانان جان من باشد، به خط خویشتن فرمان به دستم داد آن سلطان، که تا تختست و تا بختست او سلطان من باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *