شکایت برای ارتباط اینستاگرام متا با افسردگی و بی خوابی در کودکان

شکایت برای ارتباط اینستاگرام متا با افسردگی و بی خوابی در کودکان توسط ایالت های ایالات متحده صورت گرفته اشت. موضوع شکایت تاثیر و ارتباط اینستاگرام متا با افسردگی، اضطراب، بی خوابی در کودکان می باشد. در این شکایت مطرح شده که متا برای افزایش سودآوری خود، یک رسانه اجتماعی اعتیادآور و مضر برای کودکان و نوجوانان ایجاد کرده است.

جزئیات شکایت از متا

24 اکتبر (رویترز) – ده ها ایالت ایالات متحده از متا پلتفرم (META.O) و واحد اینستاگرام آن شکایت کردند و آنها را متهم کردند که با اعتیادآور ساختن پلتفرم های رسانه های اجتماعی خود به بحران سلامت روان جوانان دامن می زنند.

در شکایتی که روز سه‌شنبه ارائه شد، دادستان‌های کل 33 ایالت از جمله کالیفرنیا و نیویورک گفتند متا، که فیس‌بوک را نیز اداره می‌کند. مکرراً مردم را در مورد خطرات پلتفرم‌های خود گمراه کرده است. آگاهانه کودکان و نوجوانان را به سمت رسانه‌های اجتماعی اعتیادآور و اجباری سوق داده است.

طبق شکایتی که در دادگاه فدرال اوکلند، کالیفرنیا ارائه شده است. متا از فناوری‌های قدرتمند و بی‌سابقه‌ای برای جذب، مشارکت و در نهایت به دام انداختن جوانان و نوجوانان استفاده کرده است. انگیزه آن سود است».

کودکان مدت‌هاست که جمعیتی جذاب برای کسب‌وکارها بوده‌اند. امیدوارند در سنینی که تأثیرپذیرتر هستند، آنها را به عنوان مصرف‌کننده جذب کند و وفاداری به برند را تقویت کند.

برای متا، مصرف‌کنندگان جوان‌تر ممکن است به امنیت تبلیغ‌کنندگان بیشتری کمک کنند که امیدوارند کودکان همچنان که بزرگ می‌شوند به خرید محصولاتشان ادامه دهند.

ایالت ها می گویند که تحقیقات استفاده کودکان از پلتفرم های رسانه های اجتماعی متا را با “افسردگی، اضطراب، بی خوابی، تداخل در تحصیل و زندگی روزمره و بسیاری از پیامدهای منفی دیگر” مرتبط کرده است.

instagram-meta

واکنش متا به موضوع شکایت

متا گفت که از این شکایت “ناامید” است.

این شرکت می‌گوید: دادستان‌های کل کشور به‌جای همکاری مؤثر با شرکت‌های سراسر صنعت برای ایجاد استانداردهای واضح و متناسب با سن برای بسیاری از اپلیکیشن‌هایی که نوجوانان استفاده می‌کنند، این راه را انتخاب کرده‌اند.

مارک زاکربرگ، مدیر اجرایی متا، در گذشته از مدیریت شرکتش با محتوایی که برخی منتقدان آن را مضر می دانند، دفاع کرده است. او در اکتبر 2021 در صفحه فیس بوک خود پست کرد: “در قلب این اتهامات این ایده است که ما سود را بر ایمنی و رفاه ترجیح می دهیم. این درست نیست.”

سهام متا در نزدک 0.6 درصد سقوط کرد. TIKTOK، YOUTUBE نیز قبلاً با دعوی قضایی روبرو شده است.

متا، TikTok از ByteDance و YouTube (GOOGL.O) گوگل در حال حاضر با صدها شکایت از طرف کودکان و مناطق مدرسه در مورد اعتیادآور بودن رسانه های اجتماعی روبرو هستند.

شکایت ایالتها و احتمال جریمه

هشت ایالت دیگر ایالات متحده و واشنگتن دی سی روز سه شنبه شکایت های مشابهی را علیه متا تنظیم کردند. تعداد کل مقاماتی را که علیه شرکت منلو پارک واقع در کالیفرنیا اقدام می کنند به 42 نفر می رساند.

این موارد آخرین مورد از یک رشته اقدامات قانونی علیه شرکت های رسانه های اجتماعی به نمایندگی از کودکان و نوجوانان است.

در موارد روز سه‌شنبه، متا ممکن است با جریمه‌های مدنی 1000 تا 50000 دلاری برای هر نقض قوانین مختلف ایالتی مواجه شود . این مبلغ با توجه به میلیون‌ها کودک خردسال و نوجوانی که از اینستاگرام استفاده می‌کنند، می‌تواند به سرعت افزایش یابد.

بیشتر تمرکز روی متا از انتشار اسنادی توسط یک افشاگر در سال 2021 ناشی می‌شود. نشان می‌داد این شرکت اینستاگرام را می‌شناسد که به عنوان یک برنامه اشتراک‌گذاری عکس شروع شد، اعتیادآور بود. مشکلات تصویر بدن را برای برخی از دختران نوجوان بدتر می‌کرد.

در شکایت این 33 ایالت ادعا شده است که متا تلاش کرده است تا اطمینان حاصل کند که جوانان تا حد ممکن زمان خود را در رسانه های اجتماعی صرف می کنند. علیرغم اینکه می دانستند مستعد نیاز به تایید در قالب “لایک” از سایر کاربران در مورد محتوای خود هستند.

راب بونتا، دادستان کل کالیفرنیا، که ایالتش شامل دفتر مرکزی متا نیز می شود، گفت: “متا به کودکان و نوجوانان ما آسیب رسانده است. اعتیاد را برای افزایش سود شرکت پرورش می دهد.”

اختلالات-کودکان-با-اینستاگرام

تهدیدهایی که نمی توانیم نادیده بگیریم

ایالات همچنین متا را به نقض قانون منع جمع‌آوری داده‌های کودکان زیر 13 سال و رد کردن مضر بودن رسانه‌های اجتماعی اش متهم کردند.

در این شکایت آمده است: متا فاش نکرد که الگوریتم‌هایش برای سرمایه‌گذاری بر پاسخ‌های دوپامین کاربران جوان و ایجاد چرخه اعتیادآور درگیری طراحی شده‌اند.

دوپامین نوعی انتقال دهنده عصبی است که در احساس لذت نقش دارد.

بر اساس این شکایت، امتناع متا از قبول مسئولیت در سال گذشته به فاصله گرفتن خود از خودکشی یک دختر ۱۴ ساله در بریتانیا، پس از اینکه او در اینستاگرام، این شبکه اجتماعی در معرض مطالبی در مورد خودکشی و خودزنی قرار گرفت، گسترش یافت.

پزشکی قانونی ادعای یکی از مدیران متا مبنی بر اینکه چنین محتوایی برای کودکان “ایمن” است را رد کرد. و دریافت که دختر احتمالاً محتوای مضری را مصرف می کند که افسردگی او را قبل از خودکشی عادی می کند.

ایالت ها همچنین مدعی شدند متا به دنبال گسترش اقدامات مضر خود به واقعیت مجازی است. از جمله پلتفرم Horizon Worlds و برنامه های WhatsApp و Messenger.

با شکایت، مقامات به دنبال رفع حفره های ناتوانی کنگره ایالات متحده در تصویب حمایت های آنلاین جدید برای کودکان با وجود سال ها بحث هستند.

فیلیپ ویزر، دادستان کل کلرادو گفت که افشاگری ها نشان می دهد که متا می دانست که فیس بوک و اینستاگرام چگونه به کودکان آسیب می زنند. او گفت: “بسیار واضح است که تصمیمات اتخاذ شده توسط پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، مانند متا، بخشی از آسیب‌های سلامت روان، آسیب‌های سلامت جسمی و تهدیدهایی است که ما نمی‌توانیم نادیده بگیریم.”

گزارش توسط: جاناتان استمپل در نیویورک، دایان بارتز و دیوید شپردسون در واشنگتن دی سی، و نیت ریموند در بوستون؛ ویرایش توسط کریس سندرز، راد نیکل و لیزا شوماکر

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *