هر آنچه که باید از اندروید ۱۳ بدانید

امروز در رایانیوز می خواهیم به هر آنچه که باید از اندروید ۱۳ بدانید، بپردازیم. اندروید 13 فصل بعدی هیجان انگیز سیستم عامل محبوب گوگل است. پس از نسخه اندروید 12 سال گذشته، که با معرفی طرح جسورانه جدید Material You همه چیز را تکان داد. همه ما انتظار درایم که گوگل به توسعه این سبک بصری جدید ادامه دهد. آن را برجسته تر در سراسر سیستم عامل اندروید قرار دهد. همچنین از تولیدکنندگان شخص ثالث بخواهد که جنبه های بیشتری از آن را اتخاذ کنند.

اگر تاریخ چیزی به ما آموخته است. این است که به‌روزرسانی‌های اصلی نرم‌افزار معمولا با نرم‌افزارهایی با کیفیت زندگی دنبال می‌شوند. که هدفشان تکمیل کردن و تکمیل فرمول جدید معرفی‌شده است. خب، اندروید 12 یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری بزرگ بود و چیزهای زیادی را تغییر داد. بنابراین اندروید 13 مطمئنا چنین به‌روزرسانی خواهد بود.

اندروید 13 در حال حاضر به عنوان یک پیش‌نمایش توسعه‌دهنده بسیار اولیه منتشر شده است. تا ژوئن 2022 به ثبات پلتفرم می‌رسد. نسخه بعدی سیستم‌عامل به احتمال زیاد در نشست برنامه‌نویس گوگل I/O در سراسر مجازی در 11 می 2022 معرفی خواهد شد. با تیم رایانیتا در ادامه هر آنچه که باید از اندروید ۱۳ بدانید همراه باشید.

نام اندروید 13

در واقع، اندروید 13 بیست و دومین نسخه اصلی اندروید خواهد بود که از زمان آغاز به کار آن در اواخر سال 2008 منتشر شده است. برخلاف اکثر نسخه های اندروید که به ترتیب حروف الفبا نامگذاری شده بودند. نسخه های اخیر اندروید یک طرح نامگذاری عددی خالص را انتخاب کرده اند. که از اندروید 10 این اتفاق رخ داد. که قرار بود از حرف Q برای نام آن کند.

طرفداران اندروید احتمالا در مورد این تغییر نسبتا اخیر به نصف تقسیم شده اند. از یک طرف، همه چیز را ساده نگه می دارد. اما از طرف دیگر، منحصر به فرد بودن اندروید را از بین می برد و نسخه های مختلف را بسیار فراموش شدنی تر می کند.

نام-اندروید-13

در داخل، اندروید 12 نام مخروط برفی را داشت. نام دسر شیرین اندروید 13 چه می تواند باشد؟ شایعات می گویند که این “تیرامیسو” است. که نام آن از دسر محبوب ایتالیایی گرفته شده است. اما البته، این مورد تایید نشده باقی خواهد ماند. احتمالا تا زمانی که اندروید 13 رسمی شود.

تاریخ انتشار اندروید 13

اولین پیش‌نمایش توسعه‌دهنده اندروید 13 قبلا منتشر شده است. جدای از آن، گوگل همچنین جدول زمانی تقریبی از چگونگی اتفاقات برای به‌روزرسانی بعدی اندروید را به اشتراک گذاشته است. با قضاوت از این اطلاعات، می‌توان نتیجه گرفت که اندروید 13 به طور رسمی در آگوست یا اوایل سپتامبر 2022 عرضه می‌شود. انتظار می‌رود این نرم‌افزار با به‌روزرسانی بتای مورد انتظار ژوئن به ثبات پلتفرم برسد. به این معنی که به توسعه‌دهندگان چراغ سبز داده می‌شود تا برای نسخه آینده برنامه‌های خود را به‌روزرسانی کنند.

کدام گوشی ها اندروید 13 را دریافت خواهند کرد؟

اندروید 13 در نهایت بر روی اکثر گوشی های فعلی و آینده در دسترس خواهد بود. ما انتظار داریم که فقط گوشی‌های جدیدتر از سری پیکسل 3 واجد شرایط به‌روزرسانی اندروید 13 باشند. در حالی که اکثر سازندگان گوشی دیگر این امکان را ندارند. اما مدتی طول می‌کشد تا به همه گوشی‌های واجد شرایط عرضه شود.

چیزی که مسلم است، ساخت اولیه توسعه دهنده فقط در تلفن های پیکسل در دسترس خواهد بود. پس از معرفی رسمی اندروید 13، انتظار داریم که گوگل این پشتیبانی را به سایر برندهای گوشی نیز گسترش دهد. با این حال، نمی توان گفت که کدام سازنده در آن شرکت خواهد کرد. در حالی که چند سال پیش تعداد زیادی از سازندگان تلفن در نسخه بتای اندروید 10 شرکت کردند. این لیست با اندروید 11 و اندروید 12 به تدریج کاهش یافته است.


احتمالا تا کنون بارها متوجه این موضوع شده اید که تلفن همراهتان به صورت ناگهانی به شدت داغ می شود. جهت آشنایی با رایج ترین دلایل این مشکل سری به مقاله زیر بزنید.


ویژگی های جدید اندروید 13

حالا بریم سراغ جالب ترین قسمت. چه ویژگی های جدیدی با اندروید 13 ارائه خواهد شد؟ علیرغم اینکه هنوز کمی زود است. تعداد زیادی از شایعات و درزها در حال حاضر راه خود را در اتر باز کرده اند، و این همه چیزهایی است که تا کنون می دانیم. با ما در ادامه هر آنچه که باید از اندروید ۱۳ بدانید همراه باشید.

تم های رنگی جدید

اندروید 12 تم های رنگی را معرفی کرد که در هماهنگی با Color Extraction، رنگ های منحصر به فردی را برای رابط اندروید بر اساس رنگ های اصلی استفاده شده در کاغذ دیواری ایجاد می کند. گوگل مطمئنا در آینده بر این اساس خواهد بود و از قبل به نظر می رسد که اندروید 13 چند سبک تم پویا جدید را معرفی خواهد کرد که شادابی را تغییر می دهد. این ها خواهند بود:

  • Tonal Spot: تم پویا Material You پیش‌فرض.
  • Vibrant: کاملا واضح است، این یکی رنگ های ثانویه و پس زمینه رنگارنگ تری را ارائه می دهد.
  • Expressive: حتی برخی از رنگ هایی که در پس زمینه وجود ندارند را در کنار رنگ های استخراج شده اضافه می کند.
  • Spiritz: این یکی با رنگ های مایل به خاکستری ظاهری آرام تر ارائه می دهد.

مجوز اعلان ها

یکی از ویژگی‌های مفید مرتبط با حریم خصوصی اندروید 12، گنجاندن مجوزهای زمان اجرا برای میکروفون و دوربین دستگاه بود که به کاربران امکان می‌دهد دسترسی به سخت‌افزار حیاتی را به طور کامل قطع کنند. اکنون، به نظر می رسد که همین عملکرد به نوتیفیکیشن ها نیز تعمیم یابد. به لطف «POST_NOTIFICATIONS»، ویژگی که در اندروید 13 قرار می‌گیرد. برنامه‌ها باید قبل از انجام این کار، برای نمایش اعلان‌ها مجوز بخواهند.

این مطمئنا به کاهش شلوغی اعلان‌ها که کاربران را با تعداد زیادی برنامه نصب شده آزار می‌دهد، کمک می‌کند. در حال حاضر، کاربران می‌توانند هر برنامه را از ارسال اعلان‌ها محروم کنند. اما این معمولا به‌طور پیش‌فرض اعطا می‌شود و به راحتی می‌تواند منجر به اضافه بار اعلان شود.

انتخاب زبان متفاوت برای هر برنامه

از آنجایی که اندروید در تلاش است تا بسته نرم افزاری همه جانبه باشد. این ویژگی آتی اندروید 13 که شایعه شده است کاملا منطقی است. تا به حال فکر کرده اید که چرا نمی توانید زبان های مختلف را برای برنامه های مختلف تنظیم کنید؟ حدس بزنید گوگل در همان صفحه اندروید 13 بوده است. ظاهرا به شما این امکان را می‌دهد که زبان‌ها را بر اساس هر برنامه تغییر دهید و رابط تلفن خود را به زبان دیگری داشته باشید. با این حال، برنامه مربوطه باید رشته های زبان لازم را فعال کند تا ویژگی پانزبانی همانطور که در نظر گرفته شده کار کند. مطمئنا، این ویژگی برای کاربران چند زبانه اندروید یا فقط کسانی که سعی در یادگیری یک زبان جدید دارند بسیار مفید است.


عیب‌یابی مشکلات دستگاه های اندرویدی یکی از رایج‌ترین و خسته‌کننده‌ ترین کارها است. در مقاله زیر به برخی از رایج ترین این مشکلات پرداختیم. پیشنهاد می کنیم آن را از دست ندهید.


سفارشی سازی صفحه قفل

در حالی که اندروید همیشه در سفارشی سازی صفحه قفل کمی سبک بوده است. زیرا این معمولا حوزه پوسته ها و رابط های اندرویدی شخص ثالث بوده است. اندروید 13 می تواند کمی در سفارشی سازی صفحه قفل گسترش یابد. در نسخه فعلی اندروید 12، صفحه قفل با یک ساعت بزرگتر از حد معمول تزئین شده است که دیدنی است اما چندان آموزنده نیست.

با اندروید 13، به نظر می‌رسد که کاربران می‌توانند طرح‌بندی گسترده و آموزنده‌تری را برای صفحه قفل فعال کنند که اعلان‌های شما را در زیر نسخه کوچک‌تر ساعت نشان می‌دهد. وقتی اعلان‌ها خوانده و پاک می‌شوند، ساعت به حالت بزرگ پیش‌فرض خود برمی‌گردد. شایعات حاکی از آن است که این ویژگی حتی می تواند کمی زودتر در اندروید پایدار ارائه شود و در اندروید 12L قابل استفاده باشد.
علاوه بر این، صفحه قفل و سایه اعلان هر دو می‌توانند قابلیت اسکن QR را در اختیار داشته باشند. یک کلید در صفحه قفل وجود دارد که باید اسکن QR را در صفحه قفل فعال کند. احتمالا میانبر را با فشار دادن دکمه پاور برای مدت طولانی‌تر فعال می‌کند. با این حال، در این مرحله، کاملا مشخص نیست که آیا عملکرد جدید صرفا یک میانبر برای گوگول لنز است. یا یک برنامه جدید اختصاصی خواهد بود.

اشتراک گذاری

یه مهندس کامپیوتر کنجکاوم از دانشگاه تهران. استراتژیست محتوا و تدوینگر و گوینده کلا دستی به هنر دارم. | مرا عهدیست با شادی که شادی آن من باشد، مرا قولیست با جانان که جانان جان من باشد، به خط خویشتن فرمان به دستم داد آن سلطان، که تا تختست و تا بختست او سلطان من باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *