علت اهمیت نوع شارژر مورد استفاده برای گوشی خود

امروز در رایانیوز می خواهیم به علت اهمیت نوع شارژر مورد استفاده برای گوشی خود بپردازیم. تمامی کابل های شارژ چه سیمی چه بی سیسم ساختار یکسانی ندارند. این موضوع نیز رابطه مستقیمی با عمر مفید باتری دستگاه شما در طولانی‌ مدت دارد. همیشه نیز موقعیت‌هایی پیش می‌آید که باید گوشی خود را شارژ کنید. اما شارژر همراه شما نیست. مخصوصا کمپانی هایی مثل اپل گوشی های جدید خود را بدون شارژر عرضه می کنند.

بنابراین آیا می‌توان هر شارژری را به گوشی وصل مرد تا آن را شارژ کنیم؟ به خصوص اکنون که اکثریت قریب به اتفاق گوشی‌ها از استانداردهای مشابه شارژ بی‌سیم و USB-C پشتیبانی می‌کنند؟ پاسخ کوتاه به این سوال بله است. اما پاسخ طولانی شامل توضیح کمی بیشتر است. با تیم رایانیتا در ادامه مقاله علت اهمیت نوع شارژر مورد استفاده برای گوشی خود همراه باشید.

رتبه بندی شارژرها

رایج‌ترین مشخصاتی که روی شارژر دیده می شود، وات (W) است. اساسا چقدر انرژی شارژر می‌تواند یکباره به سمت تلفن شما فشار دهد. تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها معمولا شارژرهایی با مقدار W بالاتر دارند. زیرا باتری‌های بزرگ‌تری برای پر کردن دارند. اگر شارژر تلفن شما با لپ‌تاپ کار نمی‌کند تعجب نکنید.

رتبه-بندی-شارژرها

اینکه چقدر سریع گوشی شما از صفر به صد می رسد از نظر عمر باتری، هم به وات خروجی شارژر و هم به حداکثر واتی بستگی دارد که گوشی شما می تواند مصرف کند. مثلا آیفون ها 12 می تواند تا 20 وات را تحمل کند.

بنابراین اگر شارژر رسمی 20 واتی را از اپل خریداری کنید. آیفون 12 شما تقریبا چهار برابر سریع تر از شارژر رسمی 5 واتی اپل شارژ می شود. توجه داشته باشید که مدل 20 واتی از تبلت‌های بزرگتر آی‌ پد پشتیبانی می‌کند. در حالی که مدل 5 وات اینگونه نیست.

این موضوع در مورد پورت‌های لپ‌تاپ نیز صدق می‌کند. جدیدترین مک‌بوک پروها می‌توانند 10 وات برق از درگاه‌های Thunderbolt/USB-C خود تولید کنند. به این معنی که آن ها شارژرهای 5 واتی را شکست می‌دهند. اما نمی‌توانند با مدل‌های 20 واتی رقابت کنند. با این فرض که تلفن شما می تواند تا 20 وات انرژی مصرف کند. اگر 10 وات تمام شود، مک بوک پرو و ​​شارژر 20 واتی سطح باتری آن را با همان سرعت بازیابی خواهند کرد.

اگر می‌خواهید سریع‌ترین شارژ باتری ممکن را برای گوشی خود داشته باشید. به شارژری نیاز دارید که به اندازه وات تلفن شما به طور همزمان تامین کند. اغلب اوقات شارژری که همراه با تلفن همراه شما ارائه می‌شود، مناسب است.


طول عمر باتری مشکلی که همه ما با آن دست و پنجه نرم می کنیم. اگر گوشی آیفون دارید. پیشنهاد می کنیم مقاله زیر را از دست ندید.


fast charging(شارژ سریع)

وقتی صحبت از «شارژ سریع» می‌شود. این فناوری است که سازندگان مختلف به روش‌های مختلف از آن استفاده می‌کنند و استانداردها معمولا بین برندها تلاقی نمی‌کنند. به عنوان مثال، جدیدترین وان پلاس 8 تی از شارژ سریع 65 واتی پشتیبانی می کند. اساسا باتری را به دو قسمت داخلی تقسیم می کند و هر دو نیمه را به طور همزمان شارژ می کند.

همانند شارژ معمولی، برای دریافت بهترین نتایج از شارژ سریع، هم به شارژر و هم به تلفن نیاز دارید که از آن پشتیبانی کند. نمی‌توانید وان پلاس 8 تی را به هر شارژری وصل کنید و شارژ کامل با سرعت 65 وات را ببینید.


لنوو به تازگی تبلت Xiaoxin Pad Pro خود را معرفی کرد. جهت آشنایی با این تبلت جذاب مقاله زیر را از دست ندید.


از چه شارژری می توان استفاده کرد؟

تا زمانی که از کابل مناسب یا استاندارد بی سیم مناسب استفاده می کنید، البته این کار سختی است. می توانید تقریبا از هر شارژر با تلفن خود استفاده کنید. گوشی‌های امروزی مصرف برق را تنظیم می‌کنند تا از باتری محافظت شود. بنابراین هیچ خطری برای منفجر کردن تلفن با استفاده از شارژری که برای آن خیلی قوی است وجود ندارد.

با این اوصاف، مراقب استفاده از شارژرهای ارزان قیمت و بدون برند یا شارژرهایی باشید که سال‌ها در اطراف آن‌ها کار می‌کنند. زیرا ممکن است لزوما استانداردهای ایمنی را مانند بقیه رعایت نکنند. ما نمی گوییم همه این شارژرها بی کیفیت هستند. اما برای ایمن بودن همیشه ارزش دارد با یک شارژر جدیدتر از یک سازنده معتبر یا سازنده لوازم جانبی همراه شوید. حتی اگر کمی گران تر باشد.

نکته اصلی این است که اگرچه تقریبا هر شارژر جدید در این مرحله با تقریبا هر تلفن جدید کار می کند. اگر از کیت استفاده نمی کنید لزوما حداکثر سرعت شارژ یا کارآمدترین نرخ شارژ را مشاهده نخواهید کرد.

این موضوع به ویژه در مورد شارژ سریع صدق می کند. زیرا سازندگان تلفن دوست دارند استانداردها و روش های خود را برای حداکثر نرخ شارژ سریع به کار گیرند. معمولا باید شارژری را که مخصوص تلفن شما ساخته شده است وصل کنید. در صورت نیاز از شارژرهای دیگر استفاده کنید، اما در صورت امکان از شارژر رسمی استفاده کنید.

اشتراک گذاری

یه مهندس کامپیوتر کنجکاوم از دانشگاه تهران. استراتژیست محتوا و تدوینگر و گوینده کلا دستی به هنر دارم. | مرا عهدیست با شادی که شادی آن من باشد، مرا قولیست با جانان که جانان جان من باشد، به خط خویشتن فرمان به دستم داد آن سلطان، که تا تختست و تا بختست او سلطان من باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *