وای فای 7 و ویژگی‌های آن

امروز در رایانیوز می خواهیم به بررسی وای فای 7 و ویژگی‌های آن بپردازیم. بسیاری از ما اغلب به تجهیزات شبکه خانگی خود توجه نمی کنیم یا آن ها را ارتقا نمی دهیم. مثلا اگرچه اولین روترهای وای فای 6 در سال 2019 وارد بازار شدند. اما احتمالا هنوز از آن استفاده نکرده اید. با این حال، با وجود این نرخ پذیرش پایین، صنعت در حال آماده شدن برای معرفی وای فای 7 نسل بعدی فناوری شبکه های بی سیم است.

استاندارد آینده Wi-Fi 7 یک انحراف اساسی از نسل های قبلی نیست. وای فای 7 در باندهای فرکانسی 2.4، 5 و 6 گیگاهرتز به کار خود ادامه خواهد داد. با این حال، به نظر می رسد که به طور قابل توجهی قابلیت اطمینان و پایداری اتصال را بهبود می بخشد. در اینجا همه چیزهایی است که باید در مورد Wi-Fi 7 بدانید. پس با تیم رایانیتا در ادامه وای فای 7 و ویژگی‌های آن همراه باشید.

وای فای 7 چیست؟

وای فای 7 دقیقا همان چیزی است که ما انتظار داریم نسخه بالقوه بعدی شبکه بی سیم نامیده شود. در حال حاضر تنها با عنوان فنی آن یعنی IEEE 802.11be شناحته می شود. که نشان می دهد اصلاحیه ای برای استاندارد اصلی Wi-Fi 802.11 است. این استاندارد که با نام مستعار توان عملیاتی بسیار بالا (EHT) شناخته می شود. بر بهبود تدریجی بسیاری از ویژگی های اضافه شده در استانداردهای قبلی از جمله Wi-Fi 6 تمرکز دارد.

وای-فای-7-چیست؟

OFDMA

بیایید OFDMA یا دسترسی چندگانه تقسیم فرکانس متعامد را به عنوان مثال در نظر بگیریم. که با Wi-Fi 6 معرفی شده است. به روترها اجازه می دهد تا دستگاه های متصل بیشتری را مدیریت کنند. از طیف موجود استفاده موثرتری کنند. هدف وای فای 7 این است که با هماهنگی OFDMA این افزایش بهره وری را یک قدم جلوتر بردارد. به زبان ساده، این یک تکنیک انتقال داده است که به چندین نقطه دسترسی بی سیم (AP) اجازه می دهد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. عملکرد بهتری را در شبکه های بزرگتر ارائه دهند.

رفع تاخیر

همانند 5G، وای‌فای 7 نیز با هدف کاهش تاخیر در مواردی مانند پخش زنده و بازی‌ها، تلاش می‌کند. تاخیر در اینجا صرفا به مدت زمانی اشاره دارد که سیگنال از مسیریاب یا نقطه دسترسی شما به دستگاه شما می‌رود و برمی‌گردد. اگر تا به حال مجبور شده اید با مکث های طولانی در طول تماس های ویدیویی دست و پنجه نرم کنید، با این تاخیرها آشنا هستید. همانطور که انتظار دارید، با دور شدن از منبع سیگنال، تاخیر بیشتر می شود. با این حال، ازدحام شبکه همچنین می‌تواند به اعداد تاخیر بالاتر از حد انتظار منجر شود.

واب فای 7 با اجازه دادن به دستگاه‌ها برای انتقال و دریافت داده‌ها از طریق چندین باند فرکانس و کانال به طور همزمان، هدفش کاهش تاخیر است. این ویژگی که عملیات چند پیوندی نامیده می‌شود. در مواردی که راه‌اندازی شبکه شما به دلیل تداخل خارجی یا حتی ازدحام دستگاه‌های مجاور مختل می‌شود، کمک می‌کند.


تا به حال هنگام شارژ گوشی خود به مشکل برخوردید؟ یا می دانید در این مواقع باید چه کار هایی انجام دهید؟ در این مورد پیشنهاد می کنیم سری به مقاله زیر بزنید.


افزایش توان یا سرعت

اگرچه افزایش توان یا سرعت تمرکز اصلی وای فای 7 نیست. اما به لطف تصمیم برای پشتیبانی از کانال‌های گسترده‌تر، به این هدف دست می‌یابد. به زبان ساده، کانال ها زیر باندهایی در باندهای فرکانس اصلی Wi-Fi هستند. به عنوان مثال، باند 5 گیگاهرتز به 45 کانال کوچک تر با پهنا باند جداگانه از 20 مگاهرتز تا 80 مگاهرتز تقسیم می شود.

در تئوری، کانال‌های ۳۲۰ مگاهرتزی جدید وای‌فای 7 مزیت سرعت قابل‌توجهی نسبت به وای‌فای ۶ و ۷ کانال ۱۶۰ مگاهرتزی آن دارند. اگرچه همه دستگاه‌ها از این کانال‌های گسترده‌تر پشتیبانی نمی‌کنند. اما برای برنامه‌های کاربردی با پهنای باند بسیار مناسب هستند. در نهایت، Wi-Fi 7 همچنین تعداد جریان‌های فضایی را به 16 افزایش می‌دهد. هنگامی که با پشتیبانی کانال گسترده‌تر ترکیب شود. اینتل تخمین می‌زند که استاندارد جدید حداکثر نرخ تئوری داده 46 گیگابیت بر ثانیه را ارائه دهد. این مقدار بیش از 5 برابر بیشتر از 9 گیگابیت بر ثانیه Wi-Fi 6 است.

علت نیاز به وای فای 7

مسلما، بسیاری از ما هنوز از دستگاه‌ها و روترهای محدود به وای فای 5 استفاده می‌کنیم. که در این مرحله استانداردی تقریبا یک دهه‌ای است. وای فای 6 و 6E، اگرچه بسیار جدیدتر هستند، اما هنوز راه خود را به اکثریت قریب به اتفاق دستگاه های مصرف کننده به استثنای گوشی های هوشمند پرچمدار باز نکرده اند. پس چرا صنعت شبکه تا این حد مشتاق است که فناوری بی سیم را تحت فشار قرار دهد؟

خب، به بیان ساده، به این دلیل است که ما شاهد نوآوری های بسیار بیشتری در زمینه های دیگر هستیم که ممکن است از بهبود عملکرد بی سیم در چند سال آینده بهره مند شوند.

اگرچه امروزه فناوری کنفرانس ویدئویی و اینترنت اشیا (IoT) هنوز نسبتا جدید هستند. به نظر می رسد که محبوبیت آن ها در سال های آینده افزایش یابد. این امر به ویژه در بخش سازمانی صادق است. جایی که دستگاه‌های صنعتی اینترنت اشیا مانند سنسورها و تجهیزات نظارتی می‌توانند به راحتی محدودیت‌های استانداردهای اشیا موجود را آزمایش کنند. با این حال، حتی در خانه، بسیاری از ما چندین بلندگوی هوشمند، لامپ‌های متصل، دوشاخه‌ها و هزاران وسیله دیگر داریم. به عنوان مثال، بسیاری از دستگاه های قهوه می توانند به اینترنت متصل شوند.

برای این منظور، افزایش ظرفیت وای فای 7، تاخیر کمتر و بهبود قابلیت‌های مدیریت تداخل، آن را برای این موارد استفاده در حال ظهور ایده‌آل می‌کند. در حالی که کاربر معمولی خانگی ممکن است فورا به مزایای زیادی از ارتقا به آخرین استاندارد نبیند.


وای فای چندی پیش بزرگ ترین اپدیت خود را در دهه اخیر ارائه داد. پیشنهاد می کنیم جهت مطالعه کامل این خبر، مقاله خبری زیر را از دست ندهید.


مدت زمان انتظار برای Wi-Fi 7

شایان ذکر است که Wi-Fi 7 در این مرحله با مشخصات رسمی فاصله زیادی دارد. در واقع، موسسه مهندسین برق و الکترونیک (IEEE) حتی نام وای فای 7 را نیز به آن نداده است. پس جای تعجب نیست که بعید است به این زودی دستگاه های مصرف کننده ای را بیابید که از آن پشتیبانی می کنند. کار بر روی این پروتکل قرار است در سال 2023 یا 2024 تکمیل شود. حتی در آن زمان، ممکن است مجبور باشید یک یا دو سال دیگر برای تصویب جریان اصلی صبر کنید.

علاوه بر این، با وجود اینکه یک سال کامل از نهایی شدن وای فای 6E می گذرد. اکثر کشورها هنوز مجوز طیف جدید 6 گیگاهرتز را برای استفاده عمومی صادر نکرده اند. حتی بازارهای بزرگی مانند ایالات متحده، بریتانیا و کشورهای اتحادیه اروپا مجوز این طیف را حذف کرده اند و به آن اجازه می دهند برای برنامه های داخلی استفاده شود. با این حال، هنوز استثناهای قابل توجهی وجود دارد. به عنوان مثال، استرالیا و ژاپن هنوز در حال بررسی اقدام هستند. در حالی که سایر بازارهای کلیدی مانند هند اصلا به تقاضای صنعت پاسخ نداده اند.

در مجموع، وای فای 7 تنها زمانی می تواند به طور جدی وارد بازار شود که شاهد پذیرش بیشتر استانداردهای فعلی باشیم. اما با سرعت کندی که عرضه Wi-Fi 6E در حال پیشرفت است. این امکان وجود دارد که نسل بعدی هنوز چندین سال از یافتن جایی در خانه‌های ما فاصله داشته باشد.

اشتراک گذاری

یه مهندس کامپیوتر کنجکاوم از دانشگاه تهران. استراتژیست محتوا و تدوینگر و گوینده کلا دستی به هنر دارم. | مرا عهدیست با شادی که شادی آن من باشد، مرا قولیست با جانان که جانان جان من باشد، به خط خویشتن فرمان به دستم داد آن سلطان، که تا تختست و تا بختست او سلطان من باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *