شکایت جف بزوس از ناسا بر سر قرارداد ماه

امروز در رایانیوز می خواهیم به خبر شکایت جف بزوس از ناسا بر سر قرارداد ماه بپردازیم. از زمان از دست دادن قرارداد ، Blue Origin به شدت برای لغو این تصمیم تلاش کرده است. این سازمان اعتراض خود را به اداره پاسخگویی دولت ارائه کرد. اما در ماه ژوئیه ناظر این تصمیم ناسا را ​​تایید کرد. Blue Origin شرکت فضایی متعلق به جف بزوس، از ناسا به دلیل اعطای قرارداد فرود ماه به SpaceX شکایت کرده است. Blue Origin در تلاش است تا تصمیم واگذاری قرارداد به SpaceX را لغو کند. ارزش قرارداد فرود روی ماه 2.9 میلیارد دلار است. دفتر پاسخگویی دولت اخیرا تصمیم خود را برای اعطای قرارداد ناسا به SpaceX اعلام کرده است.

سخنگوی Blue Origin نیز گفت: ما قاطعانه معتقدیم که مسائل مشخص شده در این تدارکات و نتایج آن باید برای بازگرداندن عدالت، ایجاد رقابت و اطمینان از بازگشت امن به ماه برای آمریکا مورد توجه قرار گیرد. ناسا نیز روز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد. از شکایت Blue Origin مطلع شده است و در حال بررسی پرونده است. با تیم رایانیتا در ادامه خبر شکایت جف بزوس از ناسا بر سر قرارداد ماه همراه باشید.

شکایت Blue Origin از برنامه ناسا

شرکت فضایی جف بزوس، Blue Origin، شکایت خود را با برنامه ماه ناسا به دادگاه فدرال رساند. اتهاماتی را که آژانس به اشتباه پیشنهاد فرود ماه خود را ارزیابی کرده است، دو چندان کرد. این شکایت یک ماه جنگ صلیبی توسط این شرکت برای به دست آوردن بخشی از بودجه فرود ماه که فقط به رقیبش، SpaceX داده شده بود. افزایش می یابد و چند هفته پس از سرکوب اولین اعتراض Blue Origin به برنامه ماه توسط یک آژانس ناظر فدرال صورت می گیرد.

در حال حاضر در دادگاه، چالش Blue Origin می تواند باعث توقف مجدد قرارداد SpaceX شود. همچنین تاخیر طولانی در مسابقه ناسا برای فرود فضانوردان بر روی ماه تا سال 2024 شود. به گفته وکلای Blue Origin، اسن شکایت، که جمعه گذشته در دادگاه دعاوی فدرال ایالات متحده ثبت شد. در پشت دستور محافظتی قرار داشت. اما به عنوان یک چالش برای ارزیابی غیرقانونی و نادرست ناسا از پیشنهادات ارائه شده در مسابقه ماه توصیف شد.

رقابت را سر عقد قرارداد

Blue Origin یکی از سه شرکتی بود که از سال 1972 برای عقد قرارداد اولین فضانوردان ناسا بر روی ماه رقابت می کرد. در آوریل، ناسا پیشنهاد 5.9 میلیارد دلاری این شرکت را برای سیستم فرود ماه آبی لغو کرد. در عوض با پیشنهاد 2.9 میلیارد دلاری SpaceX به SpaceX رفت. تصمیم گرفت پس از گفتن اینکه ممکن است دو شرکت را انتخاب کند. فقط یک شرکت را برای پروژه انتخاب کنید. بر اساس داده های فدرال، این قرارداد شامل دو فرود روی زمین است. یکی فرود آزمایشی بدون انسان و دیگری با انسان است. طبق اطلاعات فدرال، SpaceX قبلا 439 میلیون دلار از ناسا برای شروع کار خود دریافت کرده است.

سخنگوی Blue Origin این دعوی را تلاشی برای رفع اشکالات در فرآیند کسب در سیستم فرود انسانی ناسا نامید. افزود: ما قاطعانه معتقدیم که مسائل مشخص شده در این تدارکات و نتایج آن باید برای بازگرداندن عدالت مورد توجه قرار گیرد. ایجاد رقابت و اطمینان از بازگشت ایمن آمریکا به کره ماه.

مونیکا ویت گفت: مقامات ناسا در حال بررسی جزئیات پرونده هستند. ویت در پاسخ به این سوال که چگونه دعوی و حکم احتمالی دادگاه برای توقف قرارداد اسپیس ایکس می تواند بر برنامه آرتمیس تاثیر بگذارد. گفت: در اسرع وقت، آژانس در مورد راه بازگشت به ماه به سرعت و با خیال راحت به روز رسانی می کند. تحت آرتمیس امکان پذیر است.

تصمیم غافلگیر کننده ناسا

تصمیم ناسا برای انتخاب تنها اسپیس ایکس غافلگیرکننده بود. پس از آنکه قبلا اعلام کرده بود که حداکثر دو شرکت را انتخاب می کند. طبق برنامه تجاری خدمه خود عمل می کند. جایی که اسپیس ایکس و بوئینگ فضاپیماهای جداگانه ای ساخته اند. تا در صورت عقب ماندگی یک شرکت، به عنوان کمکی عمل کنند. این استراتژی مفید بوده است. زیرا بوئینگ، که کپسول Starliner آن ظاهرا به دلیل مسائل فنی دچار مشکل شده است. تقریبا دو سال از SpaceX عقب است. در نتیجه ناسا می گوید که مجبور شد تنها یک شرکت را برای ساخت اولین فرود انسان ماه خود از سال 1972 انتخاب کند. زیرا کنگره تقریبا یک چهارم درخواست ناسا را برای این برنامه تامین کرد.

کتی لودرز، می گوید: پس از محاسبه قرارداد برای SpaceX، میزان بودجه موجود تا حدی بی اهمیت است که به نظر من، ناسا نمی تواند منطقی از Blue Origin بخواهد که قیمت آن را کاهش دهد. سندی که تصمیم آژانس برای همکاری با SpaceX را توجیه می کند. من بودجه کافی برای حتی مذاکره در مورد قیمت Blue Origin را ندارم که می تواند به طور بالقوه امکان عقد قرارداد را فراهم کند.


چندی پیش جف بزوس بنیان گذار آمازون سفری چند دقیقه ای به فضا داشت. که سر و صدای بسیاری به پا کرد. جهت مطالعه کامل این خبر، پیشنهاد می کنیم به مقاله خبری زیر مراجعه نمایید.


اعتراض Blue Origin به اداره پاسخگویی دولت

با این وجود ، Blue Origin در ماه آوریل ، کمتر از دو هفته پس از اعلام جایزه SpaceX ، اعتراض خود را به اداره پاسخگویی دولت (GAO) ارائه کرد. معتقد بود که ناسا باید شرایط برنامه را لغو یا تغییر می داد. در حالی که متوجه می شد چنین برنامه ای وجود ندارد. پول کافی برای تامین دو قرارداد جداگانه همچنین ادعا شد که ناسا قبل از اعطای جایزه به طور غیرمنصفانه در مورد شرایط پیشنهاد SpaceX مذاکره کرده است. بدون آن که فرصت های مشابهی را به Blue Origin و Dynetics بدهد. GAO این استدلال ها را در اواخر ژانویه رد کرد و تصمیم ناسا را ​​عادلانه و قانونی دانست.

این اعتراض مانع از آن شد که SpaceX قرارداد خود را برای 95 روز آغاز کند در حالی که GAO پرونده را قضاوت کرد. اکنون در دادگاه ادعاهای فدرال، آخرین چالش Blue Origin می تواند باعث تاخیر دیگری شود. به گفته شخصی که با این اطلاعیه مجاز نیست در مورد دعاوی عمومی صحبت کند. این شرکت هفته گذشته دادگاه را از شکایت قریب الوقوع خود مطلع کرد. به قاضی علامت داد که به دنبال توقف قرارداد SpaceX تا زمان رسیدگی به پرونده است. اگر قاضی درخواست Blue Origin را بپذیرد. توقف قرارداد SpaceX به طور بالقوه می تواند حتی بیشتر طول بکشد. در برنامه زمانی Artemis ناسا آسیب دیگری ایجاد کند.

اشتراک گذاری

یه مهندس کامپیوتر کنجکاوم از دانشگاه تهران. استراتژیست محتوا و تدوینگر و گوینده کلا دستی به هنر دارم. | مرا عهدیست با شادی که شادی آن من باشد، مرا قولیست با جانان که جانان جان من باشد، به خط خویشتن فرمان به دستم داد آن سلطان، که تا تختست و تا بختست او سلطان من باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *