بازارساز خودکار (AMM) در ارزهای دیجیتال چیست و چگونه کار می‌کند؟

امروز در رایانیوز می خواهیم به این موضوع که بازارساز خودکار (AMM) در ارزهای دیجیتال چیست و چگونه کار می‌کند، بپردازیم. بازارسازان خودکار پیچیده‌تر از آنچه هستند به نظر می‌رسند. تاکنون به این فکر کرده اید که صرافی های غیرمتمرکز (DEX) چگونه معاملات را پردازش کرده و قیمت ها را کشف می کنند؟

برخلاف صرافی‌های سنتی، یک DEX از یک بازارساز خودکار (AMM) برای فعال کردن یک سیستم معاملاتی سیال که با استقلال، نقدینگی و اتوماسیون مرز دارد، استفاده می‌کند. برای درک مفهوم بازارساز خودکار و چگونگی قدرت بخشیدن به مبادلات غیرمتمرکز با تیم رایانیتا در ادامه بازارساز خودکار (AMM) در ارزهای دیجیتال چیست و چگونه کار می‌کند همراه باشید.

بازارسازی چیست؟

قبل از اینکه به نکات فنی مرتبط با AMM ها بپردازیم، درک روش های ایجاد بازار در چشم انداز مالی بسیار مهم است. همان طور که از نام آن پیداست، بازارسازی به فرآیندی اشاره دارد که در تعیین قیمت دارایی ها و به طور همزمان تامین نقدینگی به بازار انجام می شود. به عبارت دیگر، یک بازارساز برای یک دارایی مالی نقدینگی ایجاد می کند. باید راهی برای پاسخگویی به درخواست های خرید و فروش معامله گران پیدا کند که به نوبه خود در قیمت گذاری دارایی مذکور نقش دارد.

بازارسازی-چیست؟

به عنوان مثال، یک صرافی بیت کوین از یک دفترچه سفارش و یک سیستم تطبیق سفارش برای تسهیل معاملات بیت کوین استفاده می کند. در اینجا، دفتر سفارش، قیمت‌هایی را که معامله‌گران می‌خواهند بیت کوین بخرند یا بفروشند، ثبت و نمایش می‌دهد. از سوی دیگر، سیستم تطبیق سفارش، سفارشات خرید و فروش را مطابقت و تسویه حساب می کند. در هر زمان معین، جدیدترین قیمتی که بیت کوین با آن خریداری شده است به طور خودکار به عنوان قیمت بازار دارایی دیجیتال نشان داده می شود.

برای کاهش این رخداد، برخی از صرافی‌های رمزنگاری از خدمات معامله‌گران حرفه‌ای در قالب کارگزاران، بانک‌ها و سایر سرمایه‌گذاران نهادی برای تامین نقدینگی مستمر استفاده می‌کنند. این ارائه‌دهندگان نقدینگی با ارائه سفارش‌های پیشنهادی که مطابق با سفارش‌های معامله‌گران باشد. اطمینان می‌دهند که همیشه طرف‌هایی برای معامله با آن ها وجود دارد. فرآیندی که در تامین نقدینگی وجود دارد. همان چیزی است که ما به آن بازارسازی می گوییم و آن نهادهایی که نقدینگی ارائه می کنند، بازارسازان هستند.

بازارساز خودکار چیست؟

با توجه به توضیحات بالا، مشخص است که سازندگان بازار ارز دیجیتال برای کاهش نوسانات قیمت با ارائه سطح مناسب نقدینگی، شبانه روز تلاش می کنند. اگر راهی برای دموکراتیزه کردن این فرآیند وجود داشت که یک فرد عادی بتواند به عنوان یک بازارساز عمل کند. اینجاست که بازارسازان خودکار وارد بازی می شوند.

برخلاف صرافی‌های متمرکز، پروتکل‌های معاملاتی غیرمتمرکز دفترچه‌های سفارش، سیستم‌های تطبیق سفارش‌ها و نهادهای مالی را که به‌عنوان بازارساز عمل می‌کنند حذف می‌کنند. هدف حذف ورودی اشخاص ثالث است تا کاربران بتوانند معاملات را مستقیما از والت شخصی خود انجام دهند. از این رو، اکثر فرآیندها توسط قراردادهای هوشمند اجرا و اداره می شوند.

به عبارت دیگر، AMM به معامله گران اجازه می دهد تا با قراردادهای هوشمند برنامه ریزی شده برای فعال کردن نقدینگی و کشف قیمت ها تعامل داشته باشند. در حالی که این مفهوم AMM را خلاصه می‌کند. فرآیندها و سیستم‌های زیربنایی را که این امکان را می‌دهد توضیح نمی‌دهد.


پس از تغییر نام فیسبوک توکن MANA با افزایش روبرو شد جهت مطالعه بیشتر در این مورد خبر زیر را از دست ندید.


نحوه کار AMM ها

اول از همه، این را در ذهن خود داشته باشید که AMMها از فرمول های ریاضی از پیش تعیین شده برای کشف و حفظ قیمت ارزهای دیجیتال جفت شده استفاده می کنند. همچنین، توجه داشته باشید که AMM به هر کسی اجازه می‌دهد نقدینگی برای دارایی‌های جفت شده فراهم کند. این پروتکل به هر کسی اجازه می دهد تا یک ارائه دهنده نقدینگی (LP) شود.

برای توضیح بیشتر این موضوع، اجازه دهید Uniswap را به عنوان یک مطالعه موردی در نظر بگیریم. این پروتکل از معادله محبوب x*y=k استفاده می کند که در آن X نشان دهنده مقدار دارایی A و Y نشان دهنده مقدار دارایی B است. K یک مقدار ثابت است. از این رو، صرف نظر از تغییرات در ارزش دارایی های A یا B، محصول آن ها باید همیشه برابر با یک ثابت باشد.

توجه داشته باشید که معادله ای که به عنوان مثال برجسته شده است تنها یکی از فرمول های موجود است که برای متعادل کردن AMM ها استفاده می شود. Balancer از فرمول پیچیده تری استفاده می کند که به پروتکل خود اجازه می دهد تا حداکثر هشت توکن را در یک استخر جمع کند.

در حالی که روش‌های مختلفی برای AMM وجود دارد. همانطور که Uniswap و Balancer نشان می‌دهند. این واقعیت باقی می‌ماند که آن ها برای عملکرد صحیح و نفی لغزش‌ها به نقدینگی نیاز دارند. به این ترتیب، این پروتکل‌ها با ارائه سهمی از کمیسیون تولید شده توسط استخرهای نقدینگی و توکن‌های حاکمیتی، به ارائه‌دهندگان نقدینگی انگیزه می‌دهند. به عبارت دیگر، زمانی که سرمایه ای را برای اجرای استخرهای نقدینگی فراهم می کنید، کارمزد تراکنش دریافت می کنید.

اشتراک گذاری

یه مهندس کامپیوتر کنجکاوم از دانشگاه تهران. استراتژیست محتوا و تدوینگر و گوینده کلا دستی به هنر دارم. | مرا عهدیست با شادی که شادی آن من باشد، مرا قولیست با جانان که جانان جان من باشد، به خط خویشتن فرمان به دستم داد آن سلطان، که تا تختست و تا بختست او سلطان من باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *