استیبل کوین DAI چیست؟

امروز در رایانیوز می خواهیم به اینکه استیبل کوین DAI چیست، بپردازیم. DAI یک استیبل کوین مبتنی بر اتریوم است. استیبل کوین DAI یک بلوک ساختمانی کلیدی در اکوسیستم رو به رشد DeFi است. بطور کلی DAI یک استیبل کوین الگوریتمی است که توسط MakerDAO، یک پروتکل مبتنی بر اتریوم، صادر شده و به دنبال حفظ نسبت دقیق یک به یک با دلار آمریکا است. این در درجه اول به عنوان وسیله ای برای وام دادن و قرض گرفتن دارایی های رمزنگاری بدون نیاز به واسطه استفاده می شود. ایجاد یک سیستم بدون مجوز با شفافیت و حداقل محدودیت به همراه دارد.

قیمت استیبل کوین از طریق سیستمی از قراردادهای هوشمند که به طور خودکار خود را اجرا می کنند، کنترل می شود. رونق DeFi منادی ظهور تعدادی از خدمات ارائه شده برای وام دادن به سپرده های DAI است. ارزهای دیجیتال پایدار زیادی وجود دارد. اما تنها یکی می تواند ادعا کند که به طور گسترده مورد استفاده، غیرمتمرکز و غیرقابل اعتماد است. در این مقاله متوجه می شویم که چرا DAI از بقیه بسته های استیبل کوین متمایز است. با تیم رایانیتا در ادامه استیبل کوین DAI چیست، همراه باشید.

استیبل کوین

زیرمجموعه ای متمایز از ارزهای دیجیتال هستند که تلاش می کنند تا نوسانات معمولا مرتبط با کریپتوها را به حداقل برسانند. استیبل کوین ها همچنین مزایای مورد انتظار ارز دیجیتال را ارائه می دهند:

  • تراکنش های امن
  • انتقال فوری در هر نقطه از جهان
  • هزینه های کمتر
  • تسویه حساب های سریع
استیبل-کوین

استیبل کوین هایی مانند DAI می توانند این کار را انجام دهند. زیرا توسط یک ارز ذخیره یا سایر دارایی های اساسی پشتیبانی می شوند.

DAI نیز یک توکن ERC20 در بلاک چین اتریوم است که ارزش ثابت آن یک دلار آمریکا است. همچنین کلید سیستم وام دهی MakerDAO است. هنگامی که وام در MakerDAO گرفته می شود، DAI ایجاد می شود. این ارزی است که کاربران وام می گیرند و بازپرداخت می کنند.

هنگامی که DAI ایجاد شد. به سادگی به عنوان یک توکن اتریوم پایدار عمل می کند. می توان از آن برای پرداخت هزینه ها استفاده کرد و به راحتی بین کیف پول های اتریوم منتقل می شود.

پروتکل Maker چیست؟

Maker Protocol سیستم پایه ای است که توسط خالق DAI Rune Christensen ایجاد شده است. این به هر کسی در جهان اجازه می دهد تا با استفاده از انواع ارزهای دیجیتال به عنوان وثیقه، استیبل کوین DAI را تولید کند. برخی از سکه ها و توکن های پذیرفته شده به عنوان وثیقه عبارتند از:

  • اتریوم (ETH)
  • Compound
  • USD Coin
  • نشانه توجه اولیه (BAT)

چه چیز خاصی در مورد آن وجود دارد؟

همانطور که اشاره کردیم قیمت DAI از طریق سیستمی از قراردادهای هوشمند که به طور خودکار خود را اجرا می کنند، کنترل می شود. اگر قیمت DAI بیش از حد از یک دلار نوسان کند. توکن‌های Maker (MKR) سوزانده می‌شوند یا به منظور تثبیت قیمت DAI ایجاد می‌شوند.

الگوریتم‌های MakerDAO به‌طور خودکار قیمت DAI را مدیریت می‌کنند. بنابراین نیازی به اعتماد به کسی برای ثابت نگه داشتن ارز نیست. اگر سیستم همانطور که در نظر گرفته شده است کار کند. یک DAI برابر با یک دلار آمریکا باشد. دارندگان MKR سود می برند زیرا کل عرضه MKR کاهش می یابد و MKR کمیاب تر و ارزشمندتر می شود. تا به امروز، DAI بیش از سه سال با نوسانات جزئی نسبت به قیمت یک دلاری خود ثابت مانده است.


پس از تغییر نام فیسبوک توکن MANA با افزایش روبرو شد جهت مطالعه بیشتر در این مورد خبر زیر را حتما مطالعه نمایید.


تولد DAI

MakerDAO اولین بار در سال 2015 توسط مدیر عامل و بنیانگذار Rune Christensen معرفی شد . Maker Protocol معماری زیربنای استیبل کوین DAI نیز در دسامبر 2017 راه اندازی شد.

مدل MakerDAO برای DAI با سایر استیبل کوین های پیشرو متفاوت است.

  1. DAI دارای درجه بی سابقه ای از عدم تمرکز است. در حالی که استیبل کوین‌هایی مانند تتر یک ارز دیجیتال با پشتوانه ذخیره دارایی‌های فیات که توسط یک سازمان مرکزی مدیریت می‌شود ارائه می‌کنند. هیچ نهادی صدور DAI را کنترل نمی‌کند. در عوض، کاربرانی که به دنبال نگهداری DAI هستند. دارایی‌های مبتنی بر اتریوم را در یک قرارداد هوشمند ارائه می‌کنند که از آن‌ها به عنوان وثیقه برای حفظ ارتباط DAI با دلار آمریکا استفاده می‌کند.
  2. برخلاف اکثر استیبل کوین‌ها که در برابر یک ارز فیات یا ارز دیجیتال وثیقه می‌شوند. DAI می‌تواند از ارزهای دیجیتال مختلف به عنوان وثیقه استفاده کند.
  3. دارندگان توکن DAI در DAI خود سود دریافت می کنند. کسانی که MKR، توکن حاکمیتی بومی MakerDao را دارند. نرخ پس‌انداز DAI را تعیین می‌کنند و به‌عنوان ضامن برای DAI عمل می‌کنند. به این معنی که در صورت از کار افتادن سیستم، توکن‌های MKR آن ها می‌توانند حذف شوند. این ساختار ضامن‌ها را تشویق می‌کند تا از عملکرد مناسب سیستم DAI و توکن‌های وثیقه‌شده آن اطمینان حاصل کنند.

نحوه کار توکن های DAI

DAI یک توکن ERC-20 است که هم از صرافی های متمرکز و هم از صرافی های غیرمتمرکز (DEX) قابل خریداری است. علاوه بر این، می‌توانید با باز کردن صندوق وثیقه Maker از طریق داشبورد DAI را تولید و قرض بگیرید و دارایی‌های مبتنی بر اتریوم را به عنوان وثیقه سپرده گذاری کنید.

صندوق‌های وثیقه ساز که قبلا در تکرار پروتکل میکر به عنوان موقعیت‌های بدهی وثیقه‌ای نامیده می‌شدند. قراردادهای هوشمندی هستند که وثیقه را تا زمانی که DAI وام گرفته شده برگردانده شود، در امان نگه می‌دارند. ارزش وثیقه ای که سپرده می کنید باید همیشه از ارزش DAI صادر شده بیشتر باشد. اگر ارزش وثیقه کمتر از ارزش توکن های DAI صادر شده باشد، وثیقه شما نقد می شود. DAI یکی از یکپارچه‌ترین دارایی‌های دیجیتالی در اکوسیستم بلاک چین است. پس از قرض گرفتن، می‌تواند در برنامه‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) یا در بازی‌های مبتنی بر بلاک چین، در میان جاهای دیگر مورد استفاده قرار گیرد.


آیا می دانید بازارساز خودکار (AMM) چیست؟ پیشنهاد می کنیم جهت آشنایی با بازارساز خودکار مقاله زیر را از دست ندهید.


مزیت پایداری DAI و ویژگی های امنیتی

خب همانطور که گفتیم DAI با ارزش دلار آمریکا مرتبط است. افزایش ثبات قیمت ارائه شده توسط استیبل کوین‌های DAI، سرمایه‌گذاران را برانگیخته است تا DAI را نه تنها به عنوان یک ذخیره پایدار با ارزش بلندمدت، بلکه گزینه‌ای مناسب برای اهداف مبادلات روزانه ببینند، که منجر به گسترش چشمگیر کاربرد بلاک چین شده است. فناوری و سیستم‌های ارزهای دیجیتال به طور کلی مزایا و موارد استفاده استیبل کوین DAI عبارت اند از:

  • حداقل بدون حساب: بسیاری از افراد در سراسر جهان فاقد حداقل مقدار دارایی مورد نیاز برای واجد شرایط بودن برای افتتاح حساب بانکی هستند. اما برای استفاده از DAI حداقل موجودی لازم نیست.
  • ارزش پایدار: DAI می تواند یک ارز باثبات جایگزین و ابزاری برای گنجاندن مالی برای شهروندانی که در مکان هایی با بی ثباتی شدید اقتصادی زندگی می کنند فراهم کند.
  • سریع و ارزان: در بسیاری از موقعیت‌ها، هزینه‌های انتقال سیم بین‌المللی می‌تواند بسیار بالا باشد. زمان لازم برای نهایی کردن انتقال می‌تواند بسیار طولانی باشد. با کارمزدهای اسمی انتقال و زمان پردازش سریع DAI، تراکنش های جهانی از کیف پول یک کاربر به کیف پول دیگر بسیار شفاف تر و کارآمدتر می شوند.
  • بسیار امن: سیستم MakerDAO به انجام ممیزی ها و تحقیقات گسترده برای کمک به اطمینان از ایمنی قوی پلتفرم معروف است. از طریق تجزیه و تحلیل ریاضی، توسعه دهندگان به طور رسمی تمام قراردادهای هوشمند و مکانیسم های پروتکل اساسی را که ساختار داخلی سیستم را تشکیل می دهند تایید می کنند.
اشتراک گذاری

یه مهندس کامپیوتر کنجکاوم از دانشگاه تهران. استراتژیست محتوا و تدوینگر و گوینده کلا دستی به هنر دارم. | مرا عهدیست با شادی که شادی آن من باشد، مرا قولیست با جانان که جانان جان من باشد، به خط خویشتن فرمان به دستم داد آن سلطان، که تا تختست و تا بختست او سلطان من باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *